Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Az igazi internetes buborék: az infografika

2011. március 25. 15:35 - Dr. Justice

Ez a bejegyzés nem kimondottan szakmai témáról szól, de szerintem szorosan kapcsolódik az aktuális webes trendekhez, nem mellékesen pedig őszintén megmutatja, milyen perverz kocka is vagyok valójában. A napokban Nebehaj Viktor (@viktornebehaj) feszegette a Twitteren, hogy mennyire elege van az infografikákból, amivel nem tudok nem egyetérteni, és a reakciók alapján nem vagyok ezzel egyedül. Mostanság mindenki mindenből infografikát gyárt, akkor is ha nem kellene.

Az infografika-mánia szorosan kapcsolódik a közösségi média hype-hoz, mert olyan nagy, színes, látványos, hipszteres, de mégis okos dolgok vannak benne, és egyetlen képként megosztható, beágyazható (leszámítva, hogy általában 1500-2000 pixel magas), és úgy általában nagyon szexi. Csak éppen az infografikák túlnyomó többsége konkrétan használhatatlan, mert ha még érdekes vagy hasznos adatokat is tartalmaz, az egész áldozatul esik a tündi-bündi, divatoskodó vizuális megjelenítésnek.

Közgazdászként és grafikonfetisiszta elemzőként egyszerűen hülyét tudok kapni, amikor azt látom, hogy a lényegi tartalom helyett fontosabb, hogy egyre növekvő pálmafákkal ábrázoljanak valamit, vagy hogy mindenáron legyen valahol egy világtérkép belegyötörve az adatok közé, de legalábbis jó nagy, legalább 30-as betűvel írjanak fel meghökkentőnek szánt számokat a kontextusból kiragadva. Nem jó.

Infónak infó, csak nem grafika, hanem grafikon

Ebben az érzésemben kapott el a SocialTimes mai infografikája a magyar LinkedIn közösségről (a poszt végén be is ágyaztam), és úgy döntöttem, rászánok fél órát, hogy értelmezhető formába öntsem az abban szereplő adatokat. Hangsúlyozom, egyáltalán nem a SocialTimes munkáját akarom ezzel kritizálni, csak épp úgy jött ki a lépés, hogy az ő infografikájukba botlottam bele a nagy infografika-ellenes hangulatomban. Remélem nem veszik felesleges kötözködésnek, hogy egy kicsit beletúrtam a dologba, nem az a célom.

Nagy magyarázatot nem akarok köré keríteni, egyszerűen kiírtam a számokat az infografikából, és néhány hevenyészett grafikonokon ábrázoltam őket úgy, hogy a tartalmon igazából el sem elmélkedtem (tegyük hozzá, hogy a legtöbb infografikánál ezt meg sem tehetném, mert pontatlan és/vagy kiragadott adatok szerepelnek rajtuk). Lehetne ezt még fokozni, meg persze lehetne rá csicsás dizájnt dobni, de ezzel nem akartam bíbelődni, épp csak a színeket változtattam meg az alapbeállításhoz képest, még jóformán a grafikonok méretezésével se szöszöltem, csak egymásra hajigáltam őket.

Az eredmény szerintem magáért beszél, és lehet, hogy csak az én perverzióm, de öt-hat egyértelmű grafikon sokkal szebb is, mint az egyébként kidolgozott grafikus keretek között felírt nagy halom szám (és beszédesebb, mint egy táblázat, ezen a téren tehát nem értek egyet Viktorral - illetve mégis, lásd a lenti korrekciót). Pláne ez lenne a helyzet, ha idősoros adatok is szerepelnének, azokkal lehet finomságokat művelni, nem beszélve a titkos kedvencemről, a bubble chartról. Na, az az igazi feketöves grafikonkarate.

Korrekció: Félreértettem Viktort, a twitjében igazából arra utalt, hogy még a legegyszerűbb táblázat is többet ér egy átlagos infografikánál. Ezzel meg bőven egyetértek, szóval teljes a harmónia, ami nem elhanyagolható pozitívum így péntek délután.


Így se kicsi... Kattintásra előugrik teljes valójában

A konklúzió nagyon egyszerű: az infografika tök jó dolog, olyan esetekben, amikor azt akarjuk érzékeltetni, hogy a Mount Everest beleférne-e a Mariana-árokba, és hogy ehhez képest egy kondorkeselyű milyen magasan tud repülni, de az esetek többségében teljesen felesleges grafikus-dizájnerekre bízni azt, amit egy szimpla irodai szoftverrel világosan tudunk ábrázolni, alapfokú statisztikai tudás birtokában is (és ezzel nem a grafikus-dizájnereket akarom bántani, mindennek megvan a maga helye).

Őszintén remélem, hogy elül ez a mánia, és tényleg arról készülnek csak infografikák, amiről érdemes infografikát készíteni (van ilyen, tele a web érdekes, hasznos, szép infografikákkal), a webes piacokról és trendekről viszont helyettük inkább értelmes grafikonok és kimutatások kezdenek el keringeni a közösségben.

Vagy ez csak egy maroknyi kisebbség véleménye? Te hogy állsz az infografikákhoz?

 

 

Az eredeti infografika a LinkedIn magyar felhasználóiról (kattintásra szintén megnő):

13 komment
Címkék: linkedin chart
süti beállítások módosítása