Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

A tech szektor pénzügyi szemmel

Egy brókercég vezető elemzője vagyok. Ez nem jelenti, hogy bármihez jobban értenék, mint más, de attól még véleményem lehet. Az van ezen a blogon, semmi más.

Hirdetés

Creative Commons Licenc

Twitter

Facebook

Címkék

activision (1) adatvizualizáció (1) adobe (1) alcatel (1) alibaba (1) amazon (8) amd (1) android (10) aol (2) app!cloud (1) app!mobile (1) app!mobile 2013 (1) apple (66) Atlas (1) audi (1) autógyártás (1) autóipar (1) bank (1) barnes&noble (1) befektetés (1) betfair (1) blackberry (5) boku (2) broadcom (1) chart (10) chipgyártók (2) chrome (1) dangdang (1) dell (5) demand media (1) DHL (1) digital sky technologies (4) disruptive innovation (1) dotkom (10) ea (1) ebay (4) ekereskedelem (1) eMarketer (1) emc (1) energia (1) epc (1) facebook (34) FedEx (1) finviz.com (2) foursquare (3) france.fr (1) gazdaság (2) goldenblog (1) goldman sachs (2) google (43) google finance (1) groupon (12) gyorsjelentés (2) hirdetési piac (1) hp (10) htc (3) iac (1) ibm (1) idc (1) infografika (1) intel (10) internet of things (1) intro (1) investor (1) ipad (8) iphone (6) IPO (1) iradio (1) istrategy amsterdam (2) jp morgan (1) juniper networks (1) Kína (1) kindle (1) konferencia (2) kőolaj (1) lenovo (1) leweb (1) linkedin (6) logmein (1) makro (1) mazsola (23) meetoff (1) microsoft (37) minecraft (1) mobil (1) morgan stanley (2) motorola (6) nasdaq (1) navteq (1) nest (1) netflix (1) nintendo (1) nokia (17) nuance (1) nyomtatott sajtó (1) nyt (1) offline (1) okostelefon (5) online média (1) online sajtó (1) pandora (1) pc (1) pc-gyártók (2) portfolioblogger (90) prezentáció (1) qualcomm (1) rim (7) rovio (1) s&p500 (1) samsung (5) seedcamp (1) skype (1) sony (1) startup (3) startuplive (1) suu (3) személyes (1) tablet (1) techcrunch (1) technológia (4) tesla (1) the end (1) topsztori (30) toyota (1) tőzsde (2) tradingview.com (3) trendek (2) twitter (8) txtr (1) ubuntu (1) UPS (1) verizon (1) warren buffett (1) weedmaps (1) whatsapp (1) windows (1) yahoo (8) yelp (1) youku (1) y combinator (2) zipcar (1) zynga (5)
2012. máj

25

A Groupon még mindig inkább vicc, mint nem

Múlt héten, miután a Groupon az elemzői várakozásoknál lényegesen jobb gyorsjelentést tett közzé, nekiugrottam, hogy írok róla egy tartalmasabb posztot. Talán az lett volna a végkicsengése, lám, a kemény munka meghozta a gyümölcsét, a cég végre pályára állt, hiába voltam én is nagyon pesszimista. Aztán belenéztem a jelentésbe, és arra jutottam, hogy a cég továbbra is inkább kupleráj.

grpn2.jpg

A Groupon 2012 első negyedévében 89 százalékkal nagyobb árbevételt ért el, mint egy évvel korábban, üzemi eredmény szintjén először lett nyereséges, sőt, a cég részvényenként 2 centes nettó profitot tett közzé. A negyedéves számok és a következő negyedévre vonatkozó prognózis is felülmúlták az elemzői várakozásokat, első ránézésre tehát minden rózsaszín. A remek gyorsjelentésre az árfolyam szép nagyot ugrott, mindenki boldog. Hol a hiba?

grpn3.jpg

Például ott, hogy a részvény előbb reagált, mint ahogy a számok napvilágot láttak, mert ugyan a gyorsjelentést kedden este, piaczárás után tette közé a cég, az árfolyam már aznap 18 százalékot emelkedett, aztán a zárás utáni kereskedésben még tovább szárnyalt. Az amerikai „PSZÁF" (SEC) gyorsan meg is indította a vizsgálatot a bennfentes kereskedés gyanújával, de legalább ismerős terepen vizsgálódnak, mert egy-két hasonló akciót már levezényeltek a Groupon háza táján (az elsőt rögtön a tőzsdei kibocsátás előkészítésekor).

grpn_1.jpg

Nem ez az egyetlen gond. Tőzsdei cégek gyorsjelentése soha nem tartozott a könnyű olvasmányok közé, de a Groupon láthatóan igyekszik mindenkin túltenni, hogy a valós működéséről minél nehezebben megfejthető és követhető adatokat tegyen közzé.

  • Az eredményeket jelentős egyszeri és/vagy speciális tételek torzítják, lehetőleg a legbonyolultabb fajtákból*, és meghatározó nagyságú a dolgozói részvényjuttatás is, ami szintén kellemesen összekavarja az eredménykimutatást. (inkább részvénnyel fizetnek, amíg még lehet?)
  • A Groupon által emlegetett 2 centes EPS sehol nem szerepel a negyedéves gyorsjelentésben, csak az elfogadott számviteli szabvány szerinti 2 centes veszteség (a Groupon a maga 2 centjét ún. non-GAAP, módon számítja, a fenti tényezők közül ezt-azt kiszűrve **)
  • Nem mellékesen a cég egy „apró" könyvelési mizéria miatt nemrég kénytelen volt sok negyedévre visszamenőleg módosítani a kimutatásait, nem a pozitív irányba (még egy SEC vizsgálat)
  • Akárhogy kerestem, a negyedéves gyorsjelentésben nem találtam meg, hogyan változott az értékesítő csapat nagysága. Év végén mindenesetre 5000 fő felett volt, bár az utóbbi negyedévekben mintha picit leálltak volna az erőltetett bővítéssel (így halványan nőni tudott az egy értékesítőre eső árbevétel is).

grpn5.jpg

  • A felhasználószámra vonatkozó adatok ráadásul a negyedéves jelentésben nem összevethetők az alig fél éve közzétett kibocsátási tájékoztatóban szereplőkkel, az eladott kuponok számát (az egyik legfontosabb szám lenne) pedig szimplán már nem közli a cég.

A legutolsó pont talán a legfájóbb, mivel így kénytelenek vagyunk elfogadni azokat a mutatókat, amiket a Groupon jónak lát magáról közölni (pedig ebből is volt már összetűzése az IPO előtt – még egy SEC balhé). Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy az egy felhasználóra eső bevételt (számomra) nyilvánvaló számítási hibával, több mint 40 százalékkal magasabbnak állítják be a gyorsjelentésben.***

A cég üzleti modelljéről egyébként nem változott a véleményem, és továbbra is tele az internet a kuponos sáskarajokról szóló írásokkal (érdekes lenne első kézből meghallgatni egy hazai kereskedő kuponos tapasztalatait is - a magyar piac a HVG szerint mindenesetre nem fest szépen). De még ha valakinek fel is csillanna a szeme a szemre valóban javuló eredményekre, akkor is nyilvánvaló, hogy a Groupon egyelőre még képtelen normális, transzparens tőzsdei cég benyomását kelteni. (Ezt egyébként a CEO, Andrew Mason is elismerte a dolgozókhoz intézett beszédében, miközben sört kortyolgatott).

Úgy tűnik egyébként, hogy a befektetők is pont ugyanennyire értékelik a Groupon simliskedését: a részvény a 20 dolláros kibocsátási árnak csak nagyjából 60 százalékát éri, és még gyorsjelentés körüli nagy ugrással sem tudta megtörni a masszív csökkenő trendjét. Csak emlékeztetőül a bevezetés előtt írott bejegyzésem: 

Olvasnivaló a Dotkomon: Készülődik az évtized tőzsdei blöffje

------------


*A speciális tételek jelentős részben egyébként a számos akvizícióhoz kapcsolódnak, amiket a cég nem szimplán egy bőrönd pénz átadásával rendez, hanem mindenféle bonyolult részvénycserék rajzolódnak ki (bevallom, annyira riasztóan néz ki az ügy, hogy nem ástam bele magam jobban).

** Ez önmagában nem probléma, sok cég használ hasonló módon nem a sztenderdek szerint számított mutatókat, mert sokszor jobban leírják a társaság működését, mint a generális mutatószámok. De ezt lehet transzparensen és nem transzparensen is csinálni, a Groupon inkább az utóbbit nyomja eddig.

*** Csak hogy ne a levegőbe beszéljek: a cég közzéteszi az elmúlt egy évben aktív – azaz kupont vásárló – userek számát. Logikusan az egy év alatt megszerzett bevételt az abban az évben aktív felhasználókra érdemes vetíteni. Amikor azonban a Groupon az egy felhasználóra jutó árbevételt számolja, akkor az elmúlt egy év árbevételét nem az abban az évben aktív felhasználószámmal, hanem ennek időszaki átlaggal (azaz az "elmúlt évben kupont vett felhasználók" év eleji és év végi értékének átlagával) osztja el. Azaz kisebb lesz a nevező és így nagyobb az egy felhasználóra jutó bevétel.

2012.05.25. 06:04 | Dr. Justice | 1 komment
groupon