Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Ez volna a Nagy Facebook Csoda?

2013. január 16. 08:05 - Dr. Justice

A Facebook kedden egyszerre ütötte ki a nyeregből a Google-t, a LinkedIn-t, a Yelpet, saját magát meg a fél technológiai szektort, és az internet történetének legjelentősebb mérföldkövét (sőt, az igazi internet kezdetét) jelentette be a Graph Search formájában, ami után az univerzum egyetlen molekulája sem lesz már olyan, mint előtte. Soha hasonlóra még senki nem vállalkozott, és a Facebookon kívül nem is lenne képes rá, mert ha megpróbálná, egy halk pukkanás és diszkrét füstfelhő kíséretében eltűnne a Föld felszínéről.

Végre egymilliárd felhasználó kereshet rá ezentúl, hogy "nagymellű szőke lányok a barátaim barátai között, akik szeretik a tonhalkonzervet és jártak már a Hortobágyon". Csodálatos korban élünk!

Screen Shot 2013-01-16 at 7.23.59.png

Félretéve az iróniát, a Graph Search, azaz a Facebook kapcsolati hálójának kereshetővé tétele tényleg jelentős és érdekes lépés, de a távolság, amit meg kell tenni a Facebook közösségi kapcsolati hálójának teljes kiaknázásáig (üzleti, pénzügyi értelemben), még mindig óriási, és továbbra sem teljesen biztos, hogy a Facebook egyáltalán képes lesz legyőzni ezt a távot. Az sem, hogy egyáltalán le lehet győzni.

A Graph Search részben nem más, mint a Facebook egy régi és óriási bénaságának, a használható keresőfunkció szinte teljes hiányának pótlása. A Graph Search persze elvileg sokkal többet tudhat, mint amit már most tudnia kellene egy normálisan működő keresőnek a Facebookon, de a barátok barátainak megtalálása, akik lájkolják a májkrémet nem tartozik ide. (Az persze megint más kérdés, amikor már kellően nagy adatbázis gyűlik össze ezekből a keresésekből.)

A bemutatott keresési megoldás ráadásul több ponton hiányos, bevallottan félig kész béta szolgáltatás, súlyos megválaszolatlan kérdésekkel.

  • Tényleg tudok-e vízvezetékszerelőt találni az alapján, hogy a barátaim hány lájkot nyomtak ide-oda találomra zenekarokra, vagy honnan töltögettek fel partifotókat?
  • Van-e akkora súlya a like-rendszernek vagy check-ineknek, mint egy tudatos és aktív részvételen alapuló ajánlási szisztémának?
  • Valóban egész mondatban akarok ilyesmiket keresni billentyűzetet püfölve, és nem arról van szó, hogy otthon is inkább azt kérdezném a barátnőmtől, hogy "majmos pólóm hol", ha nem lenne otromba tahóság?
  • Hol lehet ezért pénzt kérni?

Szóval a világnak az a fele, amelyik szinte önkívületi állapotban lelkendezik a Facebook új csodáján, súlyosan túllövi a bejelentés igazi mondanivalóját. Nem azt, amit "bele tudunk képzelni, ha becsukjuk a szemünket", hanem amit tényleg mondtak: "továbbra sem tudjuk pontosan, hogyan lehetne üzleti értelemben igazán hasznossá tenni azt az óriási kapcsolati hálót, amin ülünk, most belevágtunk valami nagyba, de pénzt még nem remélünk belőle jó darabig."

Screen Shot 2013-01-16 at 7.26.23.png
...vagy a sajtos lángost

Miért esett az árfolyam?

A negatív reakció a tőzsdén három dolognak szólt:

1) az ilyenkor szokásos "vegyél pletykára, adj el hírre" jelenségnek, ami szinte minden, nagy hype övezte termékbejelentéssel együttjár

2) a felszínen igen "zaftos", de egyébként nyilvánvalóan értelmetlen Facebook okostelefon vagy mobil operációsrendszer elmaradásának

3) valamint annak, hogy Mark Zuckerberg még egyetlen épkézláb érvet nem tudott mutatni a befektetőknek, ami alapján elhihető, hogy a meglévő, és esetenként már szinte jól muzsikáló hirdetési megoldásoknál lényegesen jobb üzleti kilátásokat biztosít az új nagy csoda.

Lehetetlen megállapítani, hogy a fenti három tényező milyen arányban szerepelt a keverékben.

Screen Shot 2013-01-16 at 7.27.44.png

A tőzsde véleménye persze nem mindenható, pláne nem egy félnapi árfolyammozgás alapján, de amikor ilyen vaskos értékeltséggel szavaz bizalmat a piac egy cégnek az egyébként aktuálisan gyengécske üzleti teljesítménye ellenére is, akkor szeret homályos ígéreteknél kicsit konkrétabb pénzforrásokat is látni. Főként ha láthatóan súlyos fejlesztési erőforrásokat emészt fel az új funkció.

Erre egy mód van: valamilyen módon pénzt kell kérnie a vállalatoktól a Graph Searchből érkező forgalomért (vagy brutálisan hatékonynak kell lennie a keresési találatokhoz társított hirdetési megoldásoknak). A rászoktatás első lépései megtörténtek: Zuckék alaposan megvágták a posztok megjelenéseit, és ráerősítettek a fizetős promócióra, de ez még kevés. A Graph Searchnek a tegnap bejelentett bugyutaságokon felül is kiemelkedően kell működnie, integrálva a combos webes keresést is.

Összefoglalva tehát a Facebook nem az Új Internet eljövetelét jelentette be tegnap, hanem hogy tényleg igyekszik pénzt csinálni, de még nem tudja, pontosan hogyan. Elképzelhető persze, hogy ahogy megemészti a világ a bejelentést, hirtelen a bevételi potenciált is beárazza a piac, és elszáll a részvény, érdemes lesz odafigyelni.

Az is biztos, hogy a Graph Searchről még nagyon sokat fogunk hallani, pro és kontra, a vita pedig igen heves lesz, az már most látszik. Ha sokat agyalok, még az én véleményem is feje tetejére állhat.

7 komment