Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Mire menne a Google a Twitterrel?

2015. május 26. 23:02 - Dr. Justice

Van ez az érdekes pletyka arról, hogy a Google felvásárolná a Twittert. Inkább tűnik hangulatkeltésnek, mint valós hírnek, de nem tökéletesen hülyeség. Legalábbis lamentálni érdemes lehet rajta.

official-twitter-app-for-windows-8-rt-splash-screen1.png

Business Insider

The deal with Google can be seen as a test — if Twitter makes Google search better, and Twitter can generate meaningful revenue by selling ads via Google/Doubleclick, then Twitter becomes much more attractive for Google.

A Twitter valamivel kevesebb, mint 24 milliárd dollárt ér a részvénypiac értékítélete szerint (egészen pontosan ennyi a piaci kapitalizációja, azaz a részvényei összesített piaci értéke). Ez nem kevés pénz, pláne, hogy ennél azért lényegesen többet kellene adnia bármilyen felvásárlónak ahhoz, hogy a részvényesek szívesen odaadják a papírjaikat.

Másfelől viszont láttunk már olyat, hogy a Facebook közel 20 milliárd dollárért vásárolta meg a Twitterhez egyébként egészen hasonló közönséggel bíró WhatsAppot, javarészben a saját drága részvényeivel fizetve a több százmillió felhasználó jelentette lehetőségért.

A Google ráadásul az előző negyedév végén mintegy 65 milliárd dollárnyi készpénzzel és könnyen pénzzé tehető értékpapírral bírt (bár ennek túlnyomó része Amerikán kívüli offshore helyszíneken parkol), azaz akár "zsebből" is kifizethetné a Twittert. Nem beszélve a még mindig extrém alacsony kamatok kínálta olcsó külső finanszírozásról.

Szóval elvben kivitelezhető lenne a dolog, egész könnyen. A kérdés persze az, hogy van-e értelme.

Kell-e a Twitter a Google-nek?

Az idézet BI cikk okfejtésének lényege, hogy a Twitter bejegyzések valós időben való megjelenése a Google keresési találatai között, és a Twitter csatlakozása a Google DoubleClick hirdetési rendszeréhez akár egy felvásárlás előszobája is lehet. Egyfajta teszt, amiben kiderülhet, hogy van-e érdemi érték a mintegy 300 millió, havi szinten aktív felhasználóban. A kereső forgalmat terel a felületre, a hirdetési rendszer pedig bevételt gyárt a forgalomból, valami ilyesmi a logika.

A Google ráadásul eddig elbukott a közösségi média próbálkozásaival. A Twitter problémáit ismerve persze nehéz elképzelni, hogy a Facebook nyomába eredne, de tény, hogy a Google számára áhított valósidejűséget akár biztosíthatná is, nem beszélve az aktív mobilos közönségről.

Közben a Twitterrel egyre látványosabban elégedetlen és a Dick Costolo vezérigazgatóban nagyot csalódó nagybefektetők is talán könnyebben hajlanának arra, hogy hosszas vergődés helyett megpróbáljanak némi prémium mellett megválni a részesedésüktől. Még mindig jócskán a 26 dolláros IPO ár felett, bár vaskosan a korábbi csúcsok alatt.

download_4.png36 dollárnál mintha erős támasz alakulna ki, de igazán látványos a 30 dollár körüi "történelmi" mélypontnál lenne a helyzet

Mennyit ér egy Twitter felhasználó?

Hatalmas nagy elemzésekbe nem bocsátkozom, de nagyon gyorsan megbecsülhető, hogy milyen árat tulajdonít a piac a Twitter felhasználóinak. Az első negyedév végi felhasználószám és az aktuális kapitalizáció alapján egy twitterező 80 dollárt ér pillanatnyilag, míg ugyanez az érték a Facebooknál kétszeres, a LinkedIn esetében pedig több mint háromszoros (a LinkedIn számai kicsit trükkösek, 300 millió regisztrált "tag" közül 94 millió aktív, ha előbbivel számoljuk az arányt, akkor harmadekkora szám jönne ki).

Ez alapján nem is olyan drága a Twitter a piacon. A WhatsAppért felhasználónként 60 dollárt adott a Facebook, a különbséget a WhatsApp rövidebb múlt és kisebb transzparencia bőven indokolhatja.

Másfelől viszont a WhatsApp brutális növekedésben volt, míg a Twitternek épp az a baja, hogy látszólag közelíti a plafont a méretet tekintve, az igazán jól működő üzleti modellt pedig még mindig nem sikerült megtalálni, profitot nem képes termelni a cég még a 400 millió dollár feletti negyedéves bevételén sem (illetve csak így-úgy korrigált mutatók szerint). Beszédes, hogy míg a felhasználónkénti bevételben egészen pariban van a többiekkel, az egy felhasználóra eső (korrigált) üzemi eredmény (pontosabban EBITDA) terén messze lemarad.

 

Ha valamikor, akkor most

A profittermelés ebben a kontextusban viszont lehet, hogy másodlagos, hiszen a Google-nek megvannak a nagyon is jól bevált módszerei erre. Új felület, új típusú tartalom, új közönség kellhet, ez alapján pedig nem is biztos, hogy olyan hóbortos ötlet volna a Twitter felvásárlása.

Ha más nem is, az mindenesetre talán kijelenthető, hogy ha meg akarná vásárolni a Google a Twittert, akkor mostanában egész jó alkalma nyílhat rá.

Disclaimer: egyik említett cég részvényeivel sem rendelkezem.