Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A Google kiveszi a fejlesztők zsebéből a pénzt?

2010. július 29. 10:05 - Dr. Justice

Alaposan felforgathatja a Google, pontosabban az Android a mobilalkalmazásoknál „megszokott” árazási modelleket, ha az eddig látott ütemben bővül az androidos alkalmazások kínálata, és az azokat használó júzerek tábora. Az Android világában ugyanis nem divat fizetni az appokért. A fejlesztőknek és az alkalmazások megrendelőinek pedig újabb fejtörést okozhat, hogy a mobiljelenlétből hogyan kovácsoljanak pénzzé tehető tőkét.

Az eMarketer által idézet statisztikák szerint az Android Marketen messze a legalacsonyabb a fizetős alkalmazások letöltési aránya más operációs rendszerekkel összehasonlítva, miközben például az App Store forgalmának háromnegyedét teszik ki a fizetős alkalmazások, addig az Android Marketen ugyanez az arány csupán 40 százalékos.

Ez egyébként megfelel az adott platformon elérhető fizetős és nem fizetős alkalmazások arányának is. Ez persze a letöltések nagy számát tekintve nem olyan egetrengető megállapítás, de minden esetre érdemes leszögezni: egyedül az Android Marketen vannak többségben az ingyenes alkalmazások. Az AdMob adatai szerint az iPhone használók legalább fele havonta átlagosan legalább egy fizetős alkalmazást, az androidosoknak csupán 21 százaléka tette ugyanezt.


(Az eredeti cikk az eMarketeren)
 

Az Android Market a robbanásszerű növekedés ellenére persze még le van maradva a fő riválistól, az Apple-től, de az is világosan látszik, hogy androidos alkalmazások között jó darabig (ha nem soha) nem lesz olyan magas a fizetős alkalmazások aránya. A letöltési számokat az is torzítja persze, hogy egyelőre nem is érhetők el bárhol a fizetős alkalmazások, a magyar androidosok is csak egy reménybeli várólistán szerepelnek. Megy is a lobbizás ezerrel.

De a fizetős alkalmazásoktól való tartózkodás nem kizárólag a lemaradásnak tudható be az Androidnál, hiszen elvileg maga az operációs rendszer is nyílt forráskódú, és direkt módon, legalábbis látszólag, a rendszer licenszéből sem származik bevétele a Google-nek (persze magából az Android terjedéséből akár évi 10 milliárd dollárt is kereshetnek - legalábbis erről beszélt Eric Schmidt a Wall Street Journalnak).

Semmiképp se feledkezzünk meg a Google számolatlan ingyenes desktop internetes szolgáltatásairól sem, amelyek közül mindenki, aki látott már életében böngészőt, legalább hármat fel tudna sorolni. Mindeközben ráadásul a Google a mobilplatformján is néhány kulcsfontosságú területen igyekszik jelen lenni saját megoldásaiva. Bizony az ingyenesség sokkal mélyebben beivódott a Google felhasználóiba, mint bármely más platformnál.

Mindez persze azt is jelentheti, hogy a fogyasztók fogékonyabbak lesznek a hirdetésekre, legalábbis nem találják annyira zavarónak őket, mint ahogyan senki nem botránkozik meg azon, ha a Gmailben vagy a Google kereső találati oldalain hirdetéseket lát. Ez lehet tehát a kiút az appok értékesítéséből származó bevétel helyett az alkalmazások gazdáinak, ha pedig az Android képes lesz elérni a kritikus tömeget a piaci részesedést tekintve - egyelőre úgy tűnik, menni fog -, akkor mindez az egész mobilinternetes szféra gondolkodását alaposan befolyásolhatja. Nem véletlenül vette meg a Google az AdMobot, és nemv véletlenül dolgozta ki az Apple az iAd megoldást.