Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A Google maga az orwelli rémálom, és büszke rá

2010. október 05. 08:15 - Dr. Justice

  • Végképp leáldozóban a hagyományos mobiltelefonok csillaga, legalábbis ami a felhasználóknak gyártott tartalmat illeti, az Egyesült Államokban ugyanis idén augusztusban a történelem során először a használt alkalmazások számát és a böngészőforgalmat tekintve is túlsúlyba kerültek az okostelefonok, miközben a készülékértékesítésekben továbbra is a hagyományos készülékek dominálnak. Mindenesetre a tartalomszolgáltatók számára ez egy újabb intő jel, hogy az igazi vitamin az okostelefonokban van.

  • Megkezdte az Apple iPad értékesítését az Amazon.com, amely így az első és eddig egyetlen online értékesítési partnere lett az Apple-nek. A táblagép annak ellenére jelenhetett meg az Amazon kínálatában, hogy korábban több elemző is úgy vélte, az online könyváruház saját ebook-readerének, a Kindle-nek a végét is jelentheti az iPad sikere. Az Amazon erre saját iPad alkalmazással reagált, így az elektronikus könyvek értékesítésével az iPadek eladásából is profitálhat, hasonló módon más platformokhoz, amelyeken az Amazon szintén igyekszik jelen lenni.

  • Időközben az is kiderült persze, hogy az iPad nem jelent közvetlen fenyegetést a Kindle számára az utóbbi lényegesen alacsonyabb ára és széles terjesztési csatornái miatt, a Citi elemzője meg is emelte 2010-re vonatkozó várakozását 3,9 millióról 5 millió eladott darabra, a 2011-re vonatkozó előrejelzést pedig közel duplájára, 5,2 millióról 8,4 millió darabra. Az elemző szerint 2010-ben 128 millió, 2011-ben pedig 271 millió elektronikus könyvet értékesít az Amazon a különféle csatornákon keresztül.


Így esik a Kindle ára

  • Az iPad ettől még bankot robbanthat, legalábbis a Deutsche Bank szerint a vetélytársak még a fasorban sincsenek az Apple táblagépéhez képest. Chris Whitmore szerint az elkövetkező negyedévekben piacra áramló rengeteg rivális készülék nem ér majd az iPad nyomába, és a verseny a felhasználói élmény helyett sokkal inkább az árra fókuszál majd, alaposan leszorítva majd a profitokat. Az Apple ezen a téren is elég jól áll, az elemző arra hívja fel a figyelmet, hogy két kulcskomponens, az érintőkijelző és a memória terén a társaság a világ legnagyobb vevője, ami igen erőssé teszi az alkupozícióját.

 

A nap sokkoló Google faktoidja:

 

  • Éves szinten 900 millió dolláros bevételtől esne el a Google, ha a felhasználók internetezéssel töltött idejükből a lassabb találatok miatt 0,2 százalékponttal kevesebbet szánnának a keresésre. A lassabb keresés hatását ki is próbálták: 2007-ben a társaság nagyjából egymillió felhasználónál 100-400 milliszekundummal meghosszabbította a keresés idejét, aminek következtében a felhasználók idejük 0,8 százaléka helyett csupán 0,6 százalékát töltötték a keresőfelületen. Ezért fontos a Google-nek a már most is elenyészőnek tűnő átlagos találati idő javítása, és ezért vezették be nemrégiben a Google Instantot is.

 

A nap orwelli fenyegetése:

 

  • „Több információt adsz magadról, a barátaidról, és így tudunk javítani a keresés minőségén. Egyáltalán nem is kell, hogy gépelj. Tudjuk hol vagy. Tudjuk hol jártál. Többé-kevésbé tudjuk, éppen mire gondolsz.” (Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója a The Atlanticnak adott interjújában.)
     
41 komment