Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A bankszektorban is tarol az Apple

2010. november 08. 14:50 - Dr. Justice

Szorul a hurok a BlackBerryt gyártó Research in Motion (RIM) nyaka körül, a napokban két amerikai óriásbankról derült ki, hogy az iPhone-nal szemez, ami a sokáig a pénzügyi világ kizárólagos okostelefonjának és státuszszimbólumának számító több százezer BlackBerry lecserélését jelenti. Több nagyvállalat már korábban engedett a divat és innováció csábításának, a RIM pedig gyors ütemben veszít a hagyományos vállalati piacából.

Az egyik rossz hír, hogy a Citibank és a Bank of America is azt fontolgatja, hogy iPhone-ra cseréli BlackBerryjeit, vagy legalábbis lehetővé teszi a dolgozói számára, hogy „céges telefonként” az Apple készülékét használják. A két pénzintézet összesen mintegy 542 ezer embert foglalkoztat, bár ezek közül nyilván nem mindegyik használhatja a vállalati BlackBerryket.

A Bloomberg értesülései szerint egyelőre csak egy szűkebb, valamivel több mint ezerfős mintán tesztelik a lehetőséget, ami négy-hat hetet vesz igénybe. A folyamat a Bank of Americánál tart előrébb, és ha a vállalat úgy ítéli meg, hogy az iPhone eleget tesz az elvárásoknak - mivel bankról van szó, ez elsősorban biztonsági előírásokat jelent -, akkor is hosszabb időt fog igénybe venni a csere.

A két bank mellett a svájci UBS is hasonló tervekről számolt be a közelmúltban, a Standard Chartered Bank pedig már meg is kezdte a 15 ezer iPhone kiosztását a BlackBerryk helyett. A Dell is lecseréli a vállalati BlackBerryket, és nem meglepő módon a cég saját, Windows Phone 7-et futtató készülékeit adja a dolgozóinak helyettük. Ez nagyjából 25 ezer telefont jelent, amivel a Dell 25 százalékkal csökkentheti a mobillal kapcsolatos költségeit. A vállalat ráadásul nemcsak a saját készülékeit cseréli le, hanem saját szolgáltatással igyekszik támogatni más vállalatoknál az újabb mobilplatformok bevezetését.

A RIM természetesen azt hangsúlyozza, hogy a vállalati előfizetőinek a száma továbbra is jelentős ütemben nő, a teljes okostelefon-értékesítésben (nemcsak vállalati ügyfelek) nőtt is valamelyest a vállalat piaci részesedése (grafikon a bejegyzés végén). Az Apple viszont szépen elhúzott mellette, és a zsugorodó Nokia mögött - nyomában az Androiddal - a lakossági piac mellett egyre nagyobb szeletet hasít ki a vállalati világból is.

Az Apple saját bevallása szerint a Fortune 500 listán szereplő vállalat 80 százaléka már iPhone-ra állt át a vállalati mobilkommunikációban, köztük olyan nagyágyúkkal, mint a Procter&Gamble vagy a JP Morgan. A cupertinói cég a Unisys-szel is megállapodott a közelmúltban, hogy a cég a vállalati IT-megoldásaiban Apple termékeket is szállítson ügyfeleinek, beleértve az iPhone-t és a Mac számítógépeket, vagy éppen az iPadet is (az Apple egyik nem titkolt célja az is, hogy az OS X operációs rendszert a vállalatok körében is elterjesszék).

Nyilvánvaló, hogy ma már a BlackBerry mellett más mobilplatformok is képesek tökéletesen kiszolgálni a nagyvállalati környezet igényeit, ráadásul a szakmai szempontok mellett a munkatársak személyes preferenciái legalább annyira meghatározók lettek. Ha egy vállalat a mobilra nem egyszerű munkaeszközként, hanem motiváló és hatékonyságnövelő kiegészítő juttatásként tekint, kénytelen hatékony és trendi készülékek után nézni.

Márpedig a BlackBerry divatfaktora minimális, legalábbis ezen a téren nehezen szállhat versenybe az iPhone-nal, vagy az androidos vagy akár windowsos csúcskészülékekkel. Nem véletlen, hogy egy közelmúltbeli felmérés szerint a BlackBerry felhasználóinak 42 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a maradna a megszokott platformnál, míg ugyanez az arány az iPhone esetében 89 százalék, az Androidnál 71 százalék volt.