Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

6 milliárd dollárt költene a Google a Grouponra

2010. november 30. 13:35 - Dr. Justice

Az elmúlt hét a Groupon felvásárlásáról szóló pletykáktól volt hangos, hétfőn pedig gyorsan elterjedt a hír, miszerint a Google több mint két milliárd dollárt csengetett ki a közösségi kedvezményeket kínáló szolgáltatásért. A hír egyelőre hamisnak bizonyult, habár a tárgyalások kétségtelenül folyamatban vannak, de az árcédulán legalább kétszer ekkora összeg szerepel. Ha összejön a dolog, akkor a Google amellett, hogy története legnagyobb akvizíciójával gazdaggá tesz egy-két igen vicces és szorgalmas srácot, alaposan beinthet több versenytársának is.

Update: Úgy tűnik, az üzlet kútba esett, részletek az újabb bejegyzésben.

A legújabb fejezetet a folytatásos Groupon-sztoriban a Vator.tv nyitotta, a portál megbízható, de természetesen névtelen forrásokra hivatkozva hétfőn azt írta, a Google 2,5 milliárd dollárért megvette a céget, habár a cikkben kiemelte, egyik érintett sem kommentálta még az értesülést. A hír még tegnap tévesnek bizonyult. A tárgyalások viszont nem értek véget, az All Things Digital kész tényként kezeli, a Google 5,3 milliárd dollárt és a cég jó teljesítménye esetén további 700 millió dollárt kínál a Grouponért.

A 6 milliárd dollár közel kétszerese lenne a Google eddigi legnagyobb akvizíciójának (a DoubleClick nevű mobilhirdetési-hálózatért 3,1 milliárdot fizetett), és joggal merülne fel a kérdés: nem túlzás ez egy kicsit?

Mi is az a Groupon?

A „group” és „coupon” szavak összeolvasztásával elnevezett Groupon pofonegyszerűnek tűnő ötlettel vált az elmúlt időszak egyik leglátványosabb és legforróbb internetes vállalkozásává. A cég a vele szerződő vállalkozások számára lehetővé teszi, hogy kedvezményekre beváltható kuponokat értékesítsenek nagy tömegben, online a Groupon felhasználóinak, akik a napi ajánlatról emaiben értesülnek. Az adott kupon csak akkor válik érvényessé, ha előre meghatározott számú felhasználó veszi meg, egyébként ki sem kell fizetni, a kedvezmény nem él. A vállalkozás így a szokásosnál lényegesen nagyobb engedményeket kínálhat, hiszen csak akkor kell helytállnia, ha cserében tényleg elérheti a kívánt számú fogyasztót.

A Grouponnál egyébként vicces emberek dolgoznak, amit jól bizonyít a cég irodájáról szóló fotóalbum is. A kedvencem, hogy az irodában fenntartanak egy hülyeségekkel berendezett szobát a képzeletbeli barátjuknak, Michaelnek, akiről azt mesélik mindenkinek, hogy ő valójában előbb lakott ott, mint a cég.

Mesébe illő történet

A Groupont alig több mint két évvel ezelőtt alapította egy tréfás kedvű zenész, és legutoljára idén áprilisban vont be tőkét a Facebookban is tulajdonos, orosz Digital Sky Technologies-tól, az akkor átadott 135 millió dolláros részesedés összesen valamivel 1 milliárd dollár felettire taksálta a vállalat egészét (a Groupon összesen 170 millió dollárnyi tőkét gyűjtött). Ha a 6 milliárd dolláros ár igaz, akkor a cég értéke a története során naponta átlagosan 20 millió dollárral nőtt. Nem véletlen, hogy a Forbes nemrég minden idők legnagyobb növekedést felmutató vállalataként jellemezte a Groupont.

A Google és a Groupon közötti lehetséges tárgyalásokról két héttel ezelőtt röppentek fel az első híresztelések, és maga a Groupon vezetője, Andrew Mason sem tagadta a tárgyalásokat. Nem a Google volt az első viszont, aki megkörnyékezte a Groupont, a Yahoo a hírek szerint egy 2-3 milliárd dollár közötti, nem hivatalos ajánlatot is adott, de az üzletből végül stratégiai együttműködés lett, a Groupon a Yahoo felületeire szállít lokális kereskedelmi ajánlatokat. Ugyanígy szóba hozták az eBayt és az Amazont is, de hasonlóan „csak” partnerség lett az eredmény.

A mohóság a kulcs

A növekedés nemcsak az értékeltség terén érhető tetten, a Groupon részben egy-két versenytársa felvásárlásával már több ezer fős vállalattá nőtte ki magát (többségük a vállalakozásokkal kapcsolatot tartó sales ember), a bevételei pedig idén elérhetik az 500 millió dollárt is. A társaság egyébként meglehetősen szigorú, ha az árazásról van szó, az eladott kuponokból befolyó bevétel felét megtartja, azaz egy vállalkozás számára az általa kínált 40 százalékos kupon valójában 70 százalékos árengedményt jelent, hiszen minden dollárnyi eladott termék után 30 cent bevétele keletkezik. Maga a kedvezményes ajánlat tehát simán ráfizetéses is lehet, de a kapcsolat a helyi felhasználókkal még így is vonzó a cégek számára.

A cég Európában is terjeszkedik, májusban vette meg a CityDeal nevű német klónját, aminek német alapítói egyébként kifejezetten amerikai internetes üzleti modellek európai lemásolására szakosodtak. A pletykák szerint az európai biznisz már nem annyira látványosan sikeres, mint az anyaországban. Ennek egyik oka, hogy a CityDeal korábbi tulajdonosai abban érdekeltek, hogy minél több ajánlat jelenjen meg az alapmodellben szereplő egyetlen napi üzlet helyett, de biztosan nagyobb kihívást jelent a piac töredezettsége is.

A Groupon üzleti modellje olyan egyszerű, mint egy szög, nincs bonyolult „webkettes” varázslat, csak a vállalkozásokkal telefonon és emailen leegyeztetett ajánlatok, amiket emailen küldenek ki a felhasználóknak (magukat is inkább marketingcégnek, mintsem tech vállalatnak tartják). Elvileg tehát könnyen másolható is, számos cég meg is próbálta, ezek közül némelyeket a Groupon felvásárolt, egyeseket beperelt, a többiek pedig egyelőre zavartalanul működhetnek (az Rebate Networks például arra építi a szolgáltatását, hogy ezeket a kis, helyi cégeket összefogja).

Meddig tart a terjeszkedés?

A Groupon viszont, talán a véletlennek köszönhetően is, túlszárnyalta a versenytársakat a biznisz növekedésében. A Groupon eredeti célja az egy helyen, praktikusan adott városban működő vállalkozások összekötése volt az ugyanott élő fogyasztókkal - ez a helyi ismeretség adja az értéke nagy részét - , amit elég gyorsan sikerült a legnagyobb amerikai városokra kiterjeszteni az értékesítő alkalmazottak számának dinamikus növelésével.

A növekedés másik dimenziója, hogy egyre nagyobb bevételt hozó ajánlatokra fókuszál a cég. Ahogy egyre nő a vállalat, úgy válnak a napi ajánlatok is egyre szélesebb körűvé, mint például az egész amerikai piacra kiterjesztett Gap kampány, ami egyetlen nap alatt 11 millió dolláros bevételt hozott. Ekkora forgalmat nyilvánvalóan nem lehet egyetlen kifejezetten lokális üzlettel sem elérni.

A kisebb cégek már hangot is adtak aggodalmaiknak, hogy kiszorulnak a felületről a multik miatt, ami egy kis- vagy középvállalkozásnak a teljes marketingbüdzsé újratervezését jelentheti. Az is világosan látszik, hogy egy bizonyos szint felett egy kis chicagói kávézónak nem jelent hozzáadott értéket, hogy a Groupon világszerte 13 millió felhasználót ér el, a Groupon viszont nagyon gyorsan eljuthat arra szintre, ahonnan már nem hajolhat le az eredetileg az üzleti modell lényegét jelentő lokális kis vállalkozásokhoz.

A Google számára viszont sokkal fontosabb a rövidebb pénzügyi eredményen túl, hogy megvetheti a lábát a közösségi internet egyik fontos területén. A Google közösségi próbálkozásai rendre rosszul sültek el eddig, eközben a legnagyobb riválisok, köztük a Facebook diadalmasan vonul be kulcsfontosságú területekre.

A Groupon egy nagyobb játék része

A Google nem olyan rég megpróbálta felvásárolni a hasonló területen jelentős potenciállal rendelkező Yelpet, a különféle lokális üzletek, szolgáltatások közösségi értékelését, összehasonlítását nyújtó szolgáltatás bekebelezése viszont tisztázatlan okok miatt kútba esett, a hírek szerint azért, mert a Yahoo 200 millió dollárral megfejelte a Google ajánlatát. A Google mindenesetre a közelmúltban Hotpot néven indította útjára saját hasonló szolgáltatását, amihez talán szépen passzolna a Groupon is.

A Groupon ráadásul olyan célpont, amit ha a Google nem vesz meg, megvesz majd más. Láthatóan az alapítónak is az a célja, hogy gyorsan, jó pénzért túladjon rajta, amíg tart a varázs. A keresőóriástól idén eddig összesen 20 vállalatot vett meg, igaz, ezek összesen is csak 1,6 miliárd dollárt költött rájuk. Az ennél nagyobb akvizíciók viszont komoly szabályozói figyelmet vonnak maguk után, az AdMob 750 milliós felvásárlása tavaly épp hogy átcsúszott, és a légimenetrend-adatbázisok terén egyértelműen domináns ITA 700 milliós felvásárlása még mindig a versenyhatóság asztalán hever.

Egyes vélemények szerint a Google és a Groupon kultúrája ráadásul olyannyira eltér egymástól, hogy az akvizíció a Groupon gyors leépülésével is együtt járhat, hiszen a Groupon egyáltalán nem olyan technológiai vállalat, mint a mérnökök uralta Google, hanem nagyon erősen függ az emberi kapcsolatoktól.

A legnagyobb kérdés persze, hogy mindezt egybevéve ér-e 6 milliárd dollárt a Groupon. Érzésre picit túlhajtottnak tűnik a dolog, de a Google lehetőségeibe belefér, hogy kifizessen ennyi pénzt egy felvásárlásra.

 

 

15 komment