Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Még egy hatalmas lépés a Groupontól

2010. december 01. 17:10 - Dr. Justice

Épp tegnap ment a sztorizgatás itt a DotKomon a Groupon elképesztő sikeréről, persze nem minden aktualitás nélkül, és lám, ma meg a cég történetének talán legfontosabb fejlesztéseit jelentette be az alapító, Andrew Mason. Nem véletlen, hogy a közösségi vásárlást elősegítő szolgáltatásra a Google is szemet vetett, a cég felvásárlására tett összesen 6 milliárd dolláros ajánlatról pedig ma este tanácskozik a Groupon igazgatósága. Az is lehet, hogy már most elfogadják a dealt, de az mindenesetre biztos, hogy az új fejlesztésekkel sokkal megalapozottabbnak tűnik a kövér ajánlat, mint korábban.

Olvasnivaló a DotKomon:
6 milliárd dollárt költene a Google a Grouponra

Update: Úgy tűnik, az üzlet kútba esett, részletek az újabb bejegyzésben.

Saját kirakat minden vállalakozónak

Érdekesen egybecseng az eseményekkel a két új funkció, a Groupon Stores és a Deal Feed, valamint a közösségi élmény fokozása, persze lehet, hogy csak véletlen az időzítés. A Groupon Stores lényege, hogy a kereskedőknek, vállalkozásoknak lehetővé teszi a Groupon, hogy saját oldalt hozzanak létre a Grouponon belül. Ezen az ingyenes felületen saját kedvezményeket hirdethetnek meg, azaz saját maguk írhatnak ki „grouponokat”, a fogyasztók pedig más közösségi szolgáltatásoknál látott módon követőivé válhatnak egy-egy vállalkozásnak, így akár emailben, akár a Groupon felületén értesülhetnek az új ajánlatokról.

A Deal Feed ezeket az oldalakat köti össze a fogyasztókkal, és aggregálja számukra a különféle ajánlatokat. A szintén más közösségi szolgáltatásokhoz hasonló, testre szabott feedben jelennek meg az eddig is látott napi fő ajánlatok, valamint azoknak a vállalkozásoknak az ajánlatai, amelyeket az adott felhasználó követ. Emellett a Groupon olyan ajánlatokat is betesz a feedbe, amelyeket nem követ a user, de érdekes lehet a számára a korábbi vásárlási szokásait és a követett oldalait figyelembe véve. A közösségi élményt az is fokozza, hogy a Facebook segítségével értesülhetnek a felhasználók az ismerősök vásárlásairól, egyéb aktivitásairól is.

Mi ebben a nagy dolog?

Andrew Mason a fejlesztéseket bejelentő blogposztban azt írja, hogy a Groupont eredetileg arra hozták létre, hogy segítsenek leküzdeni a kisvállalkozások korlátait, de mivel kevés kapcsolatuk volt kereskedőkkel, egyetlen napi ajánlatra, „grouponra” korlátozódott a szolgáltatás minden helyszínen. Azóta a kereslet annyira megnőtt, hogy egy-egy vállalkozásnak hónapokig kellett várnia, mire sorra kerülhetett, de mostantól erre nem lesz szükség. Tegyük hozzá, hogy olyan vállalakozásról is szóltak hírek, amit egy nagy cég ajánlata miatt érvényes megállapodással zsebében is teljesen elutasított végül a cég.

A Groupon Stores bevezetésével a cég átugrotta azt az akadályt, amit már a tegnapi posztban is feszegettem, miszerint az egyre nagyobb bevételigény miatt már nem tudott a korábbi módon foglalkozni a kisebb, helyi vállalkozásokkal, pedig az üzleti modell értékét éppen ez adja. A világszerte 35 millió főt számláló felhasználóbázisra építve viszont most már nincs szükség arra, hogy minden egyes kuponnál „fogják a kezét” a partnercégnek, szépen szabadjára lehet engedni a keresletet és kínálatot a már kialakult és bejáratott virtuális térben.

Ha pedig valaki tényleg valami nagy durranást szeretne, még mindig ott van a napi kiemelt ajánlat, amit ugyanakkor a legtöbb kisebb vállalakozás nem tud és nem is akar megfizetni, mert felesleges neki. Mindez komoly hatást gyakorol a humán erőforrásra is, hiszen eddig a biznisz bővítésének egyetlen módja a még több sales alkalmazott felvétele volt, így vált a Grouponból két év alatt 3000 főt foglalkoztató nagyvállalat. Ezentúl az értékes emberi munkaerő koncentrálhat az igazán nagy halakra, az üzlet pedig tovább nőhet anélkül, hogy újabb ezer embernek kellene íróasztalt szerezni.

"Igazi" tech vállalat lesz a Groupon

A felhasználók a számára pedig egyértelműen a közösségi élmény lehet jó hír. A Groupon eddig csak névleg volt „közösségi”, mert az azonos érdeklődésű fogyasztók közös vásárlóerejét használta ki, de valódi közösségi interakcióról nem volt szó. A közösségivé válás pedig egyúttal az algoritmizált személyre szabottságot is magával hozza, szintén tovább fokozva az eddigi „ha tetszik, rákattintok, ha nem tetszik, várok még egy napot” élményt.

Azt is érdemes észrevenni, hogy az algoritmusokra építő ajánlási rendszer hogyan csempészi be a Google által képviselt technokrata szemléletet a Groupon alapvetően humánus, marketingcégekre emlékeztető világába (talán már picit súgtak is a fejlesztésekben, ki tudja). A két cég közötti kulturális különbség talán az egyik a legfontosabb ellenérv volt a felvásárlási ajánlat kapcsán, de az új fejlesztések lényegesen több szinergialehetőséget tárnak fel a két vállalat között.

A Groupon a kis, helyi vállalakozások „szabadon engedésével” a Google más hasonló törekvéseihez is lényegesen jobban passzol, elég, ha csak a kifejezetten a helyi szolgáltatók, üzletek értékelésére koncentráló HotPotra gondolunk. A Groupon háttere és kapcsolata a lokális vállalakozásokkal a Google hagyományos üzletében, a hirdetések terén is új perspektívát nyithat például a Groupon ajánlatainak és az AdWords hirdetési rendszer összekapcsolásával.

Nem beszélve arról, hogy a Groupon ezekkel a lépésekkel hirtelen sokkal nehezebben lemásolhatóvá tette a szolgáltatását, egy jókora lépéssel megelőzve a klónokat. Persze a kockázatokról se feledkezzünk meg: mi van ha a felhasználókat egyszerűen nem érdeklik ezek a közösségi fejlesztések, sőt, ami még rosszabb, zavarja őket a korábbi, faék-egyszerűségű felülethez képest. Ennek kicsi a valószínűsége, de nem nulla. A másik oldalról pedig a vállalkozások által ajánlott kedvezmények hatékonysága is romolhat, ha túl nagy tömegben zúdulnak rá a felhasználókra, így a korábbi 50-50 százalékos bevételmegosztásból is engednie kellhet a Grouponnak.

Mindenesetre ha tegnap úgy is tűnt, az 5,3+0,7 milliárd dolláros vételár extrém túlzás a Grouponért, ezekkel a fejlesztésekkel talán már nem is annyira vészes a dolog.

Update: Úgy tűnik, az árazásról szóló gondolat nemcsak az én fejemben fordult meg, az új funkciókkal együtt új árazási modellt is bevezet a Groupon. A Groupon Stores-ban kiírt ajánlatoknál az üzletek dönthetnek, hogy 10, 30 vagy 50 százalékos jutalékot fizetnek a Grouponnak. Minél magasabb a jutalék, annál több felhasználóhoz jut el az üzenet, annál hatékonyabb az akció.

4 komment