Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Megeszik a Twitter vacsoráját

2011. február 21. 12:55 - Dr. Justice

Sajátos villongások zajlottak a napokban a Twitter környékén, a társaság kemény ellentámadásra kényszerült a különféle Twitter-klienseket sorban felvásárló, és így a Twitter pozícióit veszélyeztető UberMedia ellen. A Twitter láthatóan nagyon félti az üzletét, amiről egyébként ő maga sem tudja még, hogy pontosan mekkora, micsoda és hogyan is működhetne igazán nagyban. A Twitter platformként borzasztó sérülékeny, főleg ha más, sikeres platformokkal hasonlítjuk össze, így a menedzsment kezéből nagyon könnyen kicsúszhat az irányítás.


Kép helyett ezúttal egy kiváló aláfestő zene a kék madárról.

A héten a Twitter különféle indokokra hivatkozva egyszerűen letiltotta két külső alkalmazás, az UberTwitter és a Twitdroyd hozzáférését a szolgáltatáshoz. Mindkettő a dotkom-veterán Bill Gross vezette UberMediához tartozik, amely a kért változtatásokat azonnal végrehajtotta, de mivel az új alkalmazásainak újból végig kell menniük a különféle engedélyezési procedúrákon, komoly kiesést szenvednek el. Ebben a műfajban ez könnyen jár együtt sok felhasználó elvesztésével, a Twitternek pedig nyilvánvalóan ez volt a szándéka. (Épp az imént került ki a hivatalos értesítés, hogy az alkalmazások ismét hozzáférhetnek a Twitterhez.)

Kívülről előznek

Az UberMedia az elmúlt hónapokban erőltetett ütemben vásárolta fel a Twitter-klienseket: az UberTwitter után az Echofont, a közösségi feedeket aggregáló Mixx-t, és a legutóbbi hírek szerint 30 millió dollárért a legnagyobb külső Twitter-klienst, a TweetDecket is (bár ez a tranzakció talán még nem zárult le). Loic LeMer, a szintén ezen a pályán játszó Seesmic alapítója szerint a napi üzenetfolyam 20 százaléka már az UberMedia különféle alkalmazásaiból érkezik a Twitterhez.

A cég a napokban 17,5 millió dolláros tőkeemelést is kapott, amivel akár tovább is folytathatja a bevásárlókörútját az ezernyi közösségimédia-kliens között, ráadásul az igazgatótanácsba bekerült az Accel Partnerstől Jim Breyer, aki a Facebook it-ben is helyet kapott. Ez szintén nem túl ígéretes jel a Twitter számára.

A két alkalmazás mostani kitiltása nem az első feszültség a külső alkalmazások fejlesztői és a Twitter között, de ezúttal komoly fenyegetéssel kell szembenézniük: az UberMedia akár ki is csavarhatja a kezükből a saját üzletüket. Egyes spekulációk szerint nagyon közel az idő, amikor az UM elindítja a saját mikroblog-szolgáltatását, saját hirdetési rendszerrel, fokozatosan átterelve oda a Twitter felhasználóit a kliensei segítségével. Ha ez nem is következik be a napokban, az valószínű, hogy Gross nem csak azért vásárolja fel a klienseket, hogy szimplán bannereket helyezzen el bennük.

A Twitter aggodalma érthető, hiszen még mindig nem világos, hogyan alakít ki igazán nyereséges, és szabadon skálázható üzleti modellt, de az UberMedia pont érzékeny helyen tapogatózik: a céget Gross azért hozta létre tavaly áprilisban TweetUp néven, hogy az üzenetfolyamba épülő hirdetéseket értékesítsen. A Twitter nem sokkal ezután letiltotta a külső hirdetési megoldásokat, és bejelentette a saját hasonló terveit. Az áttörés még nem jött el, és egy hirdetőknek szánt tájékoztató is arra utal, hogy a Twitter alacsony átkattintási arányra és felháborodott felhasználókra számít a hirdetések nagy tömegű megjelenésével.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Bajban a Twitter: mikor lesz már üzlet?

A platformosítás csődje?

Ev Williams, a Twitter egyik alapítója és ősszel leköszönt vezérigazgatója korábban azt is elismerte, hogy eredetileg platformot sem akartak építeni a Twitter köré, csak jó ötletnek tűnt API-t kínálni, mert másoknak is volt. Később döntöttek csak a platformosodás mellett, és még mindig keresik, hogy milyen területeken lépjenek, és mi marad a közösségnek. Ez pedig sok mindent megmagyaráz a Twitter mostani gondjaiból is, hiszen valójában azt látjuk, a cég szándéka ellenére egyelőre képtelen valódi platformmá formálni a Twittert, viszont a nyitott kapcsolódással járó minden problémát a nyakába vett.

A platform olyan üzleti modellt jelent, amely lehetővé teszi, hogy egyéb, üzleti modellek kapcsolódjanak a termékhez (ezek együttese alkotja az ökoszisztémát), ebben a kontextusban tehát nem technológiai, hanem stratégiai fogalom. A platform önmagában nem üzleti cél, de ha kellően nagy ökoszisztéma épül köré, akkor stimulálja a tulajdonosa lényegi bizniszét. Egy ideális platformon a gazda üzlete nem esik egybe a kapcsolódó vállalkozások céljával, nem válhat a platformon belüli verseny célpontjává.

Példaként ott a jól működő iOs platform: az Apple célja az iPhone és iPad értékesítések elősegítése, mert a bevételei növekedése szinte csak innen származik. A saját platformján belül nem is lehet megtámadni, hiszen ahhoz hivatalos iOs-t futtató kvázi-iPhone-t kellene gyártani, ami lehetetlen. Az Apple feladata, hogy a minőség fenntartásával a platformhoz kösse a felhasználókat, és egyúttal biztosítsa a versenyelőnyt az ökoszisztémák közötti versenyben.

Ugyanezt a gondolatmenetet a Facebookra is ráilleszthetjük, igaz, kevésbé kialakult, rögzült ökoszisztémáról van szó, de működik: nagyjából világos, hogy mi az, amiből a Facebook keres pénzt, és hogyan engedi, hogy más is pénzt keressen. A közös érdek a felhasználók számának és elégedettségének növelése, ami elsősorban a Facebook feladata a folyamatos fejlesztésekkel.

A Twitter egyelőre nem tud igazi platformgazdaként fellépni, hiszen amíg a saját üzleti modelljét nem definiálta világosan, nem definiálhatja azt sem, hogy a platformhoz kapcsolódó üzleteknek milyen bevételi forrásokat, modelleket tesz lehetővé (eddig a Twitter inkább lenyúlta, amit a külső fejlesztők kitaláltak). A Twitter ráadásul épp a leglényegesebb tényezőt, a felhasználóival kialakított közvetlen kapcsolatot „outsource-olta” azzal, hogy lehetővé tette külső alkalmazások kapcsolódását. Igaz, később észbe kaptak, és ma már minden platformon elérhető hivatalos Twitter-kliens, de a szellemet már nem lehet visszatuszkolni a palackba.


Figyelem, ezek tavaly augusztusi adatok! (Forrás: Business Insider)

Pont a fontos felhasználókkal nincs kapcsolat

A Twitter számára a legrosszabb, hogy miközben nehézkesen kényszeríti rá a hirdetéseket a felhasználókra, az UberMedia és hasonló cégek hatékonyabb eszközökkel rendelkeznek: kínálhatnak „freemium” megoldásokat (ingyenes alapszolgáltatás és fizetős kiegészítések, reklámmentesítés kombinációja), és a közösségi kommunikációt integráló alkalmazások révén az igazán jövedelmező vállalati felhasználókkal, illetve a legnagyobb forgalmat generáló „power userekkel” is ők állnak kapcsolatban.

Mindez nem jelenti, hogy ne lehetne sikeres a Twitter hirdetési modellje, vagy hogy ne lennének egyéb bevételi lehetőségei (amik valószínűleg nem számottevőek), de a kockázatok gyorsan szaporodnak. Egy platform felépítésével és fenntartásával persze együtt járnak a mostanihoz hasonló összecsapások, amiből akár új egyensúly is születhet, amiben az UberMediához hasonló szereplők és a Twitter is megtalálja a számítását, de a Twitter erőfölénye nem egyértelmű a birkózásban. A visszaút a kényszerű platformstratégiából viszont legalább annyira rögös lenne, mint az előrefelé vezető, a meghatározó nem hivatalos kliensek kizárását nem bírná el a szolgáltatás.

A Twitter kilátásai ezek alapján még mindig nem igazolják az időről időre felröppenő 5-8-10 milliárd dolláros értékeltségeket. Csak összehasonlításképpen: a Facebookot a legutóbbi nyilvános tranzakciója 50 milliárd dollárra értékelte, miközben a tavalyi árbevétel 2 milliárd dollár körüli volt, 500 millió dolláros nyereséggel. Már ez is igen vaskos értékeltséget jelent, de ehhez képest a Twitter idei hirdetési bevétele 100 millió dollár körül alakulhat, ehhez jönnek hozzá például a keresőktől kapott díjak, egyéb bevételek. A Facebookot alapul véve ez csak legfeljebb 1,5-2 milliárd dolláros vállalatértéket implikál, de nem vettük figyelembe, hogy a Twitternél még nincs profit, és a két vállalat piaci pozícióját, növekedési kilátásait hatalmas szakadék választja el.

Persze igazán nagyot akkor lehet egy befektetéssel kaszálni, amikor még nem egyértelmű a siker. Te befektetnél most a Twitterbe?

Kedves Olvasó! Kérlek, hogy csak akkor kommentelj, ha valóban beszélgetni szeretnél a téma lényegéről. Ha csak annyi hozzáfűznivalód van, hogy nem használod a Twittert, mert szerinted hülyeség, és különben sincs interneted sem, mert az is hülyeség, akkor ne kommentelj. Köszönöm.

8 komment