Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Végre a sarkára állt a Twitter

2011. március 13. 08:00 - Dr. Justice

Újabb lépéssel igyekszik a Twitter visszaszerezni a platform feletti teljes irányítást a gombaként szaporodó kliensprogramoktól, a társaság egyértelmű üzenetben jelezte: nincs szükség újabb egyszerű kliensekre, és a meglévőeket is annyira szoros korlátok közé igyekszik szorítani, amennyire csak lehet. A durvának tűnő beavatkozás tökéletesen illeszkedik az események láncolatába, és talán az egyetlen megoldás a Twitter legsúlyosabb gondjaira.

Ryan Sarver, a Twitter platformért felelős vezetője terjedelmes bejegyzésben magyarázta el, miért és hogyan változtatták meg a külső fejlesztőkre vonatkozó szabályokat. Nem igazán kertel: „...fejlesztők kérdezték, hogy építhetnek-e olyan alkalmazásokat, amelyek pontosan lemásolják vagy utánozzák a Twitter mainstream fogyasztói felhasználói élményét. A válasz: nem.”

„Köszi srácok, innen már egyedül is megoldjuk”

A Twitter az egységes felhasználói élménnyel érvel, miután a jelenlegi kliensek sokszor az eredetitől eltérő módon jelenítették meg az üzeneteket és felhasználói interakciókat, némely alkalmazásokban még a hivatalos elnevezéseket - mint a „retweet” vagy „follow” - is megváltoztatták. A most működő alkalmazásokat ugyan nem zárja ki a vállalat, de ezeket az elhajlásokat szigorúan szankcionálja, és mindent megtesz, hogy a felhasználók teljesen egységes módon használják és lássák a szolgáltatást.

Mindez természetesen azt is jelenti, hogy az alapfunkcionalitást nyújtó alkalmazások egyformák lesznek, beleértve olyan, hirdetési szempontból kulcsfontosságú elemeket, mint az épp felkapott témákat mutató „trending topics”. A szabályokat tökéletesen az UberMediára szabták, amely az elmúlt hónapokban nagy erőkkel igyekezett összegyűjteni külső klienseket, hogy a Twittert megkerülve építsen a megszerzett felhasználói bázisra saját hirdetési modellt és egyéb bevételi forrásokat.

A Twitter mindezzel együtt arra buzdítja a fejlesztőket, hogy az alapfunkcióktól eltérő képességű, „értéknövelt” alkalmazásokat építsenek. Ezek jellemzően a közösségi kommunikációt professzionális módon űző ügynökségeknek és vállalati kommunikátoroknak szóló, összetettebb szolgáltatások, vagy olyan sajátos integrációt valósítanak meg, mint például a Foursquare vagy az Instagram összekapcsolása a Twitter üzenetfolyamával.

Végre némi stratégia

A fejlesztők közül néhány felháborodásuknak adtak hangot, de a lépés ennek ellenére két szempontból is kedvező a Twitter számára: egyfelől végre egységes és hivatalos formában tette közzé a játékszabályokat, nem furcsa és homályos indokokkal támadott egyes klienseket; másfelől pedig nemcsak azt mondta el a fejlesztői közösségnek, hogy mi az, amit nem szabad csinálni, hanem arra is utalásokat tett, hogy mit igen.

A platformgazda beavatkozása a kialakult vagy formálódó ökoszisztéma életébe egyáltalán nem különleges dolog, és ezek az intézkedések nemhogy nem a Twitter széthullása, hanem sokkal inkább a pozíciók megszilárdítása felé hatnak. Analógiának elég, ha a nem olyan rég exkluzívvá tett Facebook Creditre gondolunk: a közösségi portál szintén hatalmi szóval tette egyértelművé, hogy a platformon zajló tranzakciók fontos részét képezik az üzleti modelljének, azaz ez nem az a terület, ahol teret engedhet más szereplőknek.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Megeszik a Twitter vacsoráját

Azok a vélemények is megalapozatlanok, amelyek szerint a Twitter hamarosan kiszoríthatja vagy korlátozza majd a külső fejlesztőket azokon a területeken, amelyeket most a figyelmükbe ajánlott. Vajon fog-e a Twitter valaha olyan alkalmazást fejleszteni házon belül, amin keresztül Facebook vagy Google Buzz üzeneteket tesznek közzé a felhasználók, vagy a Google Analytics adataikkal kombinálhatják a Twitteres statisztikákat? Esetleg megpróbál olyan masszív értékesítési erőforrásokat kiépíteni, amivel elérheti a legnagyobb professzionális felhasználókat? Nem valószínű, ezeken a területeken a Twitter látványosan nem akar versenyezni, jelentős teret engedve más szereplőknek.

Ez még kevés az üdvösséghez

Mindez persze még távolról sem jelenti, hogy a Twitter előállt a tuti biztos üzleti modelljével, amit hosszú távon is képes hatékonyan működtetni és növelni. A külső kliensek megregulázása viszont helyreállíthatja a termék repedező integritását, bár a vállalat nem feltétlenül nyeri vissza a közvetlen kapcsolatot a legfontosabb felhasználókkal, hiszen azok továbbra is az integrált szolgáltatásokat nyújtó klienseket használják majd.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Bajban a Twitter - mikor lesz már végre üzlet?

A mostani változások abban segítenek, hogy ha tényleg működőképes lehet a twitfolyamokra épített hirdetési modell, akkor a potenciális ügyfeleket ne szippantsák el a Twitter elől, azaz a lényegi üzletével ne tudjanak versenyezni a platformon belüli szereplők, hiába állnak közvetlen kapcsolatban a felhasználókkal. Hogy tényleg létezik-e ilyen modell, azt viszont még be kell bizonyítania a Twitternek ahhoz, hogy elhihessük, pénzügyi szempontból is igazi nagy durranással van dolgunk. 

4 komment