Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Mit lehet elmondani 2 percben?

2011. március 28. 16:00 - Dr. Justice

Idén tavasszal jóformán egymást érik a startup-versenyek Magyarországon. Sajnos eddig csak egyet tudtam megnézni (a márciusi StartUp Undergroundon látottakról már megírtam a véleményem), pedig a múlt hétvégén Startup Weekend is volt Budapesten, meg még kitudja mi minden, amiről én itt, az elefántcsonttornyomban - a földszinten, néhány méterrel tengerszint alatt - nem is szereztem tudomást. Azt viszont tudom, hogy a héten a BarCamp (Web 2.0 Symposium) konferencián szintén lesz egy verseny, és közben javában szerveződik a több alkalomból álló Elevator Pitch Competition (EPC) 2011 is.

A Startup Weekend projektjei egyébként megtalálhatók a szervező Colabs Facebook-oldalán. Mivel az igazi lényeg a prezentáció, amikről lemaradtam, nem akarok verdiktet mondani róluk, mindenki döntse el maga, hogy milyenek. A közvetlenül előttünk álló két verseny közül viszont az EPC nekem ígéretesebbnek tűnik, nem mintha mindenképpen rangsort kellene felállítanom közöttük (full legal disclosure: a szervezők emailben megkerestek és meghívtak az EPC fordulóira.)

Az EPC fókuszáltabbnak tűnik, mint egy „általános” internetes konferencia programjába besűrített startup-verseny. A kétperces prezentáció is érdekes kihívás - a befektetőket egy liftben lezavart beszélgetés ideje alatt kell meggyőznie a startupoknak -, emellett a szervezők igyekeznek szigorúan szakmai szinten tartani a rendezvényt: az első, 4-5 projektet felvonultató fordulók zártkörűek, csak befektetők és meghívottak vehetnek részt. A május 19-ei döntő, a „selejtezőket” megnyerő projektekkel és a közönségdíjassal viszont már nyilvános lesz (sajnos ki kell hagynom a legtöbb alkalmat, de legalább a döntőre mindenképp igyekszem elmenni).

(Mellékvágány: a BarCamp versenyével kapcsolatban nekem kicsit furcsa, hogy a díjai inkább emlékeztetnek egy „kkv-verseny” díjaira, erősen marketing és PR fókuszú a lista, miközben egy tech startupnak ezekre szerintem sokkal kisebb szüksége van, mint fejlesztési kapacitásra, mindenféle tanácsadásra és első sorban tőkére. Mindez persze egyáltalán nem jelenti, hogy rossz lenne a verseny, meg kell nézni, én sajnos nem tudok ott lenni. Bármilyen beszámolót örömmel fogadok.).

Az EPC többfordulós lebonyolítása viszont azt is jelenti, hogy legalább 16-20 projektet kell kiválasztani a jelentkezők közül, és felkészíteni őket a versenyre. Vajon tényleg lehet ennyi igazán alkalmas projektet találni, túl azon, hogy tavaly 60 (papíron) érvényes pályázat érkezett a versenyre? Vajon van-e értelme egy-két hónapon belül négy különféle startup-versenyt szervezni? Tényleg van-e sok tucatnyi, vagy akár százas nagyságrendben jó csapat, projekt, startup ma Magyarországon, akik hetente megmérkőznének? Pláne van-e értelme ennyi szálon futtatni a történetet, miközben véges számú befektetővel számolhatunk így is, úgy is a hazai piacon?

Ezekre a kérdésekre én nem tudom a választ, és nem is feltétlenül az EPC szervezőinek kell ezt eldöntenie, de talán egy részükre választ kapunk a sorozat eseményein. Mindenesetre a szervezők tájékoztatása szerint az EPC tavalyi résztvevői közül öten már összesen egymilliárd forintnyi befektetést nyertek el, ebből a Pocket Guide egyedül 1,5 millió eurót, azaz durván 400 millió forintot. Ha jól jön ki a lépés, talán idén is összejöhet egy-két deal.

Az EPC startup-versenyére itt lehet jelentkezni, a határidő április 3., szóval van még néhány nap összerántani rá valami nagyon szexit. Hajrá!

2 komment
Címkék: startup epc suu