Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A legtrendibb közhely: az új dotkom-lufi

2011. augusztus 30. 11:35 - Dr. Justice

A következő nagy tőzsdei összeomlás előszobájában, amikor a Nasdaq indexei nemhogy nem szárnyalnak a fellegek felett, hanem a szélesebb részvénypiacokkal kézenfogva táncikálnak a szakadék szélén, még mindig hajlamos előkerülni a "Második Dotkom Lufi", mint reális fenyegetés. Ahelyett, hogy most hosszas fejtegetésbe kezdenék, hogy miért alapvető tévedés buborékról beszélni ilyen környezetben, inkább pár közelmúltbeli, nagyon beszédes hírt szeretnék összekapcsolni.


Buborék, buborék...

Még alig fújják

Frank Quattrone, a keresztapás nevű befektetési bankár szerint a helyzet sokkal inkább hasonlít a Netscape 1995-ös tőzsdei kibocsátása körüli időszakra, semmint a buborék öt-hat évvel későbbi csúcsára. Quattrone már csak tudja, ő volt az első vérprofi befektetési bankár a Szilícium-völgyben, aki idejekorán felismerve a tech sztoriban rejlő lehetőséget, hátrahagyta a New York-i nagykutyákat, és a Netscape mellett jóformán minden lényeges tech IPO-ban benne volt valahogyan.

Persze nem a lufifújás során szerzett tapasztalatai miatt érdekes amit mond, a keresztapa ugyanis újra aktív, miután pár évnyi pereskedés után többé-kevésbé tisztázta magát a kellemetlen értékpapírcsalási vádak alól. Saját cége, a Qatalyst Partners révén nem is gyenge tranzakciókban volt benne, tanácsadóként résztvett a Google-Motorola és az Autonomy-HP felvásárlásban is (és egyébként több nagy cég kisebb-nagyobb akvizíciójában). Igaz, hogy 10 milliárd dollár feletti bizniszek ezek, de mindkét ügylet tőzsdei cég felvásárlása tőzsdei cég által, azaz nem dotkom-lufi, hanem a szektor konszolidációja.

Hol vannak az IPO-k? Jóformán sehol, nem véletlenül próbálja tüzelni Quattrone a közönséget, és nem véletlenül hasonlítja a Netscape-hez a LinkedInt. Lényegében az egyetlen normális közösségi médiás vállalat a tőzsdén, így az egyedüli lehetőség a szektorba történő befektetésre is, nem mellékesen pedig remek fundamentumokkal bíró sztori. A lufival járó hatalmas kibocsátási hullámnak viszont nem látjuk jelét. (A szektorhoz képest elhanyagolható Pandora IPO-ját és a fura kínai cuccokat most hagyjuk, a Demand Media pedig távolról sem indított el semmilyen lavinát, pláne mivel nincs köze a közösségi médiához.)

Olvasnivaló a Dotkomon:
LinkedIn: Tényleg ez lenne a nagy buborék?
Demand Media: 1,5 milliárd dollár 15 dolláros videókból

Elhalasztja az IPO-t a Zynga

A legfrissebb hír, épp tegnapi: a Zynga a zűrös piaci körülményekre tekintettel legalább egy hónappal csúsztatja a tőzsdei kibocsátást, október helyett novemberre. Másként fogalmazva a Zynga parázik, hogy a befektetők rá se hederítenek majd a részvényekre a válság közepette (ha tényleg a piac állapota az ok, akkor lesz a halasztás egyébként jóval hosszabb is, novemberben szerintem épp nagyon csúnya időket fogunk élni a piacokon).

Az igazi ok persze valószínűleg inkább az amerikai értékpapírpiaci felügyelet, a SEC ugyanis vizsgálódást indított, hogy megpróbálja rávenni a céget, hogy pontosabban tegye közzé, mennyi felhasználója fizet ténylegesen a termékeiért (pletykák szerint csupán 1 százalék), és változtasson bizonyos bevételek és kiadások elszámolási módján is.

Hasonló a helyzet ugyebár a Groupon házatáján is, ahol sikerült egy igazi dotkom mérőszámot, a fontos költségeket figyelmen kívül hagyó profitmutatót (adjusted CSOI, vagy valami hasonló baromság) kidolgozni. A sajtó és a befektetők nagyon hamar rájöttek a turpisságra, és a SEC sem repesett az örömtől. Az IPO csúszni látszik emiatt, a Groupon meg simán kifogyhat a készpénzből, ha nem ránt be gyorsan tekintélyes tőkét a tőzsdéről.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Készülődik az évtized tőzsdei blöffje

Eközben a Twitter még a saját üzleti modellje felfedezésével van elfoglalva, a Facebook hallgat, mint a sír, és ameddig csak lehet, ellavírozik a tőzsdei nyilvánossággal járó kellemetlenségek elől. Ez volna a lufi?

Olvasnivaló a Dotkomon:
Végre a sarkára áll a Twitter

Foglaljuk össze!

1) A Szilícium-völgy legnagyobb IPO-mágusa tőzsdei mammutokkal bíbelődik, miközben kétségbeesetten próbálja beledumálni a befektetők fejébe, hogy micsoda bulinak nézünk itt elébe még. Hátha tényleg. (A tech szektor relatív értékeltségét még elő sem vettük, de egyáltalán nem elszállt, sőt...)

2) A leginkább sztárolt közelgő IPO-kat elhalasztják, rossz nekik a piaci környezet, leginkább mert a befektetők és a felügyelet nem kajálják meg az izzadságszagú pénzügyi mutatókat és a ködösítést az üzleti modellek körül.

3) A szektor igazi szupernehézsúlyú nagyágyúja, a Facebook eközben igyekszik elkerülni a tőzsdét, mert jó neki, ahol van.

4) Az agyonsztárolt, trendi-szexi startupok a kanyarban sincsenek még a tőzsdeérettséghez, jelenlegi formájukban meg nem lehet őket lenyomni az egyébként is meglehetősen ingerlékennyé vált tőzsdei befektetők torkán.

5) A lufipróféták kedvenc terepén, az igazán korai stádiumban lévő vállalkozások terén pedig éppen, hogy nem nyakló nélküli szaporítás, hanem nagyon szigorú "elitképzés" zajlik, élen a Y Combinatorral, amiről szintén írtam már korábban.

Olvasnivaló a Dotkomon:
"Nem érdekel az ötleted, azt mondd meg, ki a társad"
Az oroszok már az amerikai spájzban vannak 

Konklúzió: ezredszerre is elő lehet szedni a Gartner hype-görbéjét (a Gartner hype-görbe vajon hol tart a Gartner hype-görbén?), meg szörnyűlködni, hogy milyen sokat használják az emberek a közösségi jelzőt mostanában, de attól még továbbra sincs Dotkom Lufi 2. És ha mindenki buboréktól retteg, akkor nem is lesz, ahogy Mark Andreessen kiválóan rámutat.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Ez még nem a Dotkom Lufi 2.0

Kiegészítés: Ezt a bejegyzést nem közvetlenül, de áttételesen azért a Nextwave blogján futó "lufi-e vagy?" diskurzus is ihlette. Született érdekes reflexió az ottani, szerintem egyébként téves vitaindítóra, de a teljes közhelygyűjteményt egyben végigolvasni elég tömény, rendesen odatette magát a kommunikációs szakma (a kedvenc mondatom: "Az ilyen típusú írásokat követő konstruktív kritikák hozzájárulhattak a terület kontextusbeli árnyalhatóságához." Úgy bizony.)

5 komment