Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Mindenki a Google vacsoráját akarja

2015. január 09. 10:06 - Dr. Justice

A közkeletű vélekedés a Google-ről az, hogy olyan hatalmas és erős, hogy bárki vacsoráját képes megenni, aki akár a leghalványabb álmokat is dédelgeti az online piacról. Ergo tuti befutó, a legjobb befektetés. Pedig épp ellenkezőleg, mindenki a Google tányérjáról próbálja elcsenni a falatokat.

main-proper-dinner.jpg

Tavasz ősz óta nyaggatom a kollégákat a Google szerintem közelgő elhasalásával. Persze ugyanúgy, ahogy a Teslánál sem az apokalipszis eljövetelét jósolgatom, a Google-ről sem gondolom, hogy meg vannak számlálva a napjai. Csak azt, hogy a felszín mögött lappang némi gyengeség, és nem a Google lesz az előttünk álló hónapok sztárja, legalábbis a tőzsdén.

És hogy némi melldöngetés is legyen: az Investor.hu-n augusztus végén a történelmi csúcs közvetlen közelében, 580 dolláros árfolyamnál írtam, hogy nem fest jól a Google. Ma 505 körül mozog a részvény, és a legutóbbi csúcs óta egészen látványos relatív gyengeséget mutat, azaz amikor az egész piac esik, a Google is esik, amikor a piac emelkedik, akkor viszont a Google nem emelkedik vele (ez csütörtökre is igaz egyébként, a versenytársak 2-3 százalékokat ugranak, a Google alig pár tizedszázalékot). A lemorzsolódás szerintem nem is állt meg 500 dollárnál.

goog_spx.png

Nincs nagy baj persze a Google-lel, a legutóbbi negyedéves gyorsjelentés tanulsága szerint nincs katasztrófa, kis lassulás, bizonytalankodás viszont van. Mintha a mobilos bevételek növekedése egyre lassulna, és bár ezáltal az árak lemorzsolódása is fékeződött, rég nem volt ennyire "lomha" fizetett kattintások számának bővülése (persze bővül az még éves szinten közel 20 százalékkal).

Erre jön rá a mai hír, miszerint legalább öt-hat éve nem látott szintre esett vissza a Google keresőpiaci részesedése az USA-ban a Yahoo-Firefox paktum révén, ami nyilván a bevételeire is hatást gyakorol. Persze így is viszi a piac bő háromnegyedét, de az eset jól mutatja, hogy ha valamit már "teljesen" megnyert egy szereplő, akkor onnan nagyobb eséllyel inkább csak bukni tud. Hol kisebbet, hol nagyobbat.

Emellett ráadásul a mobilfronton távolról sem ennyire masszív a Google fölénye, sokkal-sokkal több kisebb-nagyobb agresszív és szemfüles szereplő köröz a tányérja körül. Márpedig a cég értéke továbbra is attól függ, hogy mennyi bevételt és profitot szerez a hirdetéseken, dacára a mesés projekteknek és izgalmas fejlesztéseknek, amikkel a hírekben szerepel. Ez alapján pedig akár kellemetlen meglepetések is jöhetnek az előttünk álló időszakban.

Szóval olyan nagyon én nem szeretem a Google-t. Mindez persze csak sommás kis okoskodás, az ellenkezője ugyanúgy bejöhet.

Disclaimer: shortolom a Google-t.

Címkék: google