Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A Facebook végzi ki az SMS-t örökre

2015. március 29. 21:21 - Dr. Justice

20150328_wbc665.png

Economist: The message is the medium

WhatsApp handled more than seven trillion messages last year, about 1,000 per person on the planet.

Brutális a fenti grafikon. A WhatsApp nyilván nem egyedül öli meg az SMS-t, de elég nagy szerepe van benne a Viberrel, Google Hangoutsszal, Skype-pal, a héten hatalmasat előrelépő Messengerrel, és még hosszasan sorolhatnánk, hogy kivel karöltve. Úgy tűnik viszont, hogy a Facebooknak feltett szándéka, hogy a kegyelemdöfést saját maga adja meg.

Az egész sztori a telekom-szolgáltatókon csattan, hiszen az SMS az egyik legmagasabb profittartalmú termék a "hagyományos" mobilszolgáltatások között. Most ezt nemcsak elbukják, de még kőkemény beruházásokra is kényszerülnek az ugrásszerűen növő adatforgalom miatt.

Facebook-család

Érdemes elolvasni a Techcrunch összefoglalóját is, milyen zseniális módon fordított a Facebook a stratégiáján az elmúlt években. Az elavuló webes platform helyett nem egy mindent tudni akaró, szerteágazó alkalmazást, hanem több fókuszált alkalmazást épít (meg főként vásárol) a cég.

Így gyakorlatilag mindegy, hogy az amerikai tinédzserek, vagy bárki más a világ bármely pontján épp úgy dönt-e, hogy elhagyja a "tradicionális" Facebookot. Valamilyen módon így is, úgy is jó eséllyel fogja használni a céghez kapcsolódó alkalmazásokat, feltéve persze, hogy van okostelefonja.

Ha a Messengert sikerül platformmá alakítania, azzal ráadásul egy csomó lehetséges versenytársat is elgáncsol. A platformra építve elvben nagyon könnyű gyorsan nagy elérésre szert tennie egy fejlesztőnek, emiatt nagy a kísértés, hogy ezt válassza a küzdelmes építkezés helyett. A felhasználók viszont továbbra is a Facebooknál maradnak.

Techcrunch: Facebook Finds Strength As A Family, Not An App

Facebook Groups with 700 million. WhatsApp with 700 million. Messenger with 600 million. Instagram with 300 million. And the patriarch, Facebook, with 1.4 billion.

facebooks-family.jpgA Facebook-család (Forrás: Techcrunch)

Ennek tükrében az sem meglepő, hogy túlságosan pesszimista volt, amit egy évvel ezelőtt írtam a Facebookról. A WhatsApp és az Oculus felvásárlása után valóban jött egy átmeneti kijózanodás, de azóta emelkedett 45 százalékot az árfolyam.