Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A dinoszauruszok kipusztulnak

2012. szeptember 17. 07:00 - Dr. Justice

Napi megdöbbentő adat és grafikon: az amerikai nyomtatott sajtó hirdetési bevételei reál értelemben, azaz inflációval korrigálva idén az 1950-es évek szintjére zuhantak vissza, amin az online bevételek csak hajszálnyit tudtak segíteni. Első ránézésre úgy tűnik, ez már a vég. Hamarosan eltűnik tehát a föld színéről a nyomtatott sajtó?

Screen Shot 2012-09-16 at 13.56.19.pngForrás: Business Insider

Kis privát kanyar: általában nem szeretek egy-egy vállalatról, pláne szektorról a saját felhasználói-vásárlói szokásaim alapján képet kialakítani, de azért a benyomások fontosak. Jóformán egyáltalán nem fogyasztok nyomtatott sajtót, és a környezetemben is ugyanezt látom. Elismerem, részben elvi kérdésről is szó van, szerintem alapvető, hogy egy vezető online brókercégénél az elemzők ne a kinyomtatott tegnapi hírekből szerezzék az értesüléseiket. Techbloggerként meg jóformán fel sem merül a kérdés, hogy szakmai tartalmat, híreket, elemzéseket papíralapon olvassak. Azaz nekem a legkevésbé sem hiányozna ez az egész, de sokaknak biztosan.

Könnyű rögtön az iparág azonnali halálát kiáltani a grafikon alapján, hiszen 60 év növekedése vált kámforrá pár év alatt, sokan meg is teszik lelkesen. Mielőtt azonban beállunk a sorba, ne feledjük el, hogy egyfelől ezek csak a hirdetési bevételek (a modell legfontosabb pillére persze), másfelől pedig még mindig egy 20 milliárd dolláros piacról beszélünk Amerikában. Azon még eléldegélhet néhány cég egy darabig, de hogy az összes nem, az is biztos, és aki megmarad, annak is alkalmazkodnia kell.

Kicsit távolabbról nézve a problémát ráadásul egyáltalán nem ördögtől való gondoloat, ha egy iparág lassú haláltusáját és későbbi eltűnését vizionáljuk. Mekkora biznisz ma tengerjáró vitorlásokkal szállítani a fűszereket Ázsiából? Vagy gőzgépes szövőszékeket működtetni, netán szél hajtotta fűrészmalmokban darabolni a fát? Semekkora, pedig ezek minimum egyes térségekben, de inkább az akkori világ egészét tekintve is meghatározó gazdasági erővel bíró iparágak voltak valaha. Miért ne tűnhetne el nem olyan sokára a 20. század egyik meghatározó iparága, a nyomtatott sajtó?

Mindezekkel együtt is korai talán a teljes szektor eltűnéséről beszélni, de az tény, hogy egy üzleti modell a szemünk előtt száll a sírba. Nem véletlen, hogy egy nagy csapat dinoszaurusz próbál egyszerre beférkőzni egy szűk kis kapun abba az online világba, ahol egyébként az ott kifejlődött mamutok is kétségbeesetten tekintgetnek körbe új bevételekért, mert az online hirdetési piac ugyanígy vergődik.

Új bevételek és modellek szerencsére akadnak, ezt már sokan megénekelték előttem, például itt a Dotkomon is nem olyan régen a témában igen jártas vendégszerző. Érdemes a fenti grafikon tükrében újraolvasni azt az írást.

Olvasnivaló a Dotkomon: Gondolatok a 180 forintos médiához

UPDATE: Pár komment alapján úgy tűnik, érdemes egy kis explicit összegzést is írni ide a végére, hogy mindenkinek világos legyen: nem a könyvnyomtatás, a papírfelhasználás, a nyomtatott anyagok olvasása, netán a kézírás vagy a betűk, hovatovább az olvasás maga száll a sírba, csak egy ezekhez képest egészen rövid, jóformán pár évtizednyi történelmet felmutató üzleti modell, a hirdetési bevételeken alapuló nyomtatott sajtó roggyant meg. Ennyi. Ne gondold tovább.

A végére pedig egy kis aláfestő zene az igen hasonló helyzetben lévő zeneiparról. Mindenkinek aki szereti.

27 komment
süti beállítások módosítása