Túl vagyunk az első előrendeléseken, természetesen pár óra alatt elfogyott az erre félretett készlet (nem tudjuk persze, hogy ez mekkora volt, jó eséllyel nem több millió darabról van szó). Két hét múlva a boltokban a Next Big Thing, az Apple előttünk álló negyedéveiben pedig szinte biztosan az lesz az egyik kulcskérdés: hogyan fogynak az órák?
Forrás: Apple
Vinnék a drágább órát
A különféle megkérdezések alapján úgy tűnik, hogy a középső modell, a "sima" Apple Watch az előzetes várakozásoknál népszerűbb lehet (az "olcsó" verzió a Sport, a nagyon drága pedig az Edition nevet viseli) . A Fortune gyűjtése szerint az Apple Watch vásárlást fontolgató felhasználók 60 százaléka a Sport verzióra, közel 40 százalékuk pedig a sima Apple Watch-ra szavaz. A fennmaradó 2-3 százalék lehet az Edition vásárlóké. (Az adatok a 9to5Mac és más hasonló oldalak olvasóinak megkérdezésén alapulnak, úgyhogy távolról sem megbízhatók vagy reprezentatívak).
Az egyes modellekhez most már ismerünk áradatokat is:
- Sport: 349-399 USD
- Watch: 449-1099 USD
- Edition: 10 000 - 17 000 USD
Azaz a fentiek alapján megsejthetjük az Apple Watch várható átlagos értékesítési árát is. Ez valahol 850-900 dollár körül lehet az egyes modellek ársávjának közepével számolva, az alsó árpontokkal pedig 650 dollár.
Ez lényegesen magasabb, mint amit korábban várhattunk a kütyütől, én legalábbis nem számoltam ilyen nagyságrendekkel. A Trefis például még februárban is 400 körüli átlagárral kalkulált idénre, és fokozatos lemorzsolódással az előttünk álló évekre (nem jártam utána a nagy házak elemzéseinek, lehet, hogy volt, aki ennek duplájával számolt).
Az igazi lényeg persze nem is az értékesítési ár, hanem a profittartalom lesz. A komponensek bekerülési költségét nagyon nehéz megbecsülni, részben a nagyon különböző modellek miatt (az Edition modellek jelentős mennyiségű aranyat is tartalmaznak), részben pedig a konstrukció és a nyomásérzékeny érintőkijelző miatt. A tízezer dolláros darabokon persze így is jó eséllyel vaskos profit keletkezik, de a kérdés, hogy az alsóbb kategóriákban is meg tudta-e tartani a szokásos kimagasló bruttó marginokat a cég.
Hopp, egy új üzletág
900 dolláros átlagárral lényegesen esélyesebbnek tűnik, hogy az Apple Watch belátható időn belül érdemi szeletet hasítson ki az Apple bevételeiből. A híresen nagy Apple-rajongó Gene Munster, a Piper Jaffray veterán elemzője szerint kell pár negyedév majd a felfutáshoz, de hat negyedév múlva, azaz 2016 harmadik negyedévére legalább 10 százalékos lehet a Watch súlya a bevételekben. Ez még mindig nem óriási, de már mérhető, nagyjából a Mac szintje. De mennyi órát kell ehhez eladni?
Az Apple 2014 harmadik negyedévében 42,3 milliárd dolláros bevételt ért el. A fene se tudja, hogy mennyi lesz a bevétel 2016 harmadik negyedévében, de ha évi 20 százalékos növekedéssel számolunk (a negyedik negyedévben 30 százalék volt), akkor nagyjából 54,5 milliárd dollárnak kell majd akkor az egytizedét adnia a Watchnak.
A 850-900 dolláros árral számítva ez azt jelenti, hogy ekkorra 6,1-6,5 millió darabos negyedéves értékesítést kell látnunk, ami nem is annyira irreális, hiszen az iPad annak idején három negyedév alatt, az iPhone pedig szintén hat negyedév alatt ért el erre a szintre. Utóbbiból ráadásul 74,5 millió darab ment el a legutóbbi karácsonyi negyedévben, ez alapján óriási bázisa lehet az órának is.
Azt sem szabad viszont elfelejteni, hogy az extrém módon kilógó Edition árai teljesen eltorzítják a képet, rendkívül érzékeny az átlagos értékesítési ár erre az egyébként szűk szegmensre. Ha csak fél-egy százalékponttal lesz kisebb a súlya, akkor az átlagos ár rögtön 500-550 dollár közelébe süllyedhet (főleg ha a Sport még népszerűbb lesz a fentieknél), és máris legalább 10-11 millió órát kell elsózni, hogy Munsternek igaza legyen. Az azért már inkább tűnik túlzásnak, mint nem.
Disclaimer: nincs Apple részvényem.