Mary Meeker ismét előállt az ilyenkor szokásos gigászi internetes prezentációjával. Gyorsan átpörgettem, van benne anyag bőven, amiből egy chart ragadta meg most a figyelmemet. 2008 óta lényegében nem változott a digitális médiafogyasztás az asztali és hordozható gépeken (napi órában mérve), eközben a mobilon töltött idő megtízszereződött ugyanezen idő alatt.
Az okostelefon-piac növekedését ismerve persze nem meglepő ez a trend, de mégis nagyon látványos: egy átlagos amerikai felnőtt a mobilnak köszönhetően megduplázta a digitális médiafogyasztását. A televíziózással töltött idő aránya ugyanakkor a 2011-es 43 százalékról 37 százalékra esett vissza 2014-re.
Forrás: Internet Trends 2015, KPCB
Ezzel párhuzamosan egy brit felmérésben a megkérdezetteknek csak 10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kizárólag vagy javarészben otthonán kívül ("úton") használja a mobilját internetezésre. A felhasználók 90 százaléka tehát kizárólag vagy jelentős részben otthon is a mobilját fogdossa az egyéb eszközök mellett vagy helyett.
Forrás: Ben Evans
A mobil felhasználói élmény nem is annyira mobil a szó szoros értelmében, részben már csak azért is, mert a mobil operációs rendszereket futtatót tabletekkel ritkán rohangál az ember. Ahogy Ben Evans is kiemeli, nem feltétlenül "kutyafuttában" kell szigorúan megszűrt információt felszippantanunk a kis kijelzőről, hanem nagyon is teljes körű élményt keresünk a telefonon, akár karnyújtásnyira a "hagyományos" számítógépektől.
Nem véletlenül lett ekkora divat a mobile first. Nem(csak) azért, mert olyan sok okostelefon szaladgál a piacon, hanem mert ugyanazt, sőt, még többet kell tudni kis kijelzőn nyújtani, mint a nagyon. Egészen más, sokrétűbb az interakció a mobillal, lényegesen komplexebb az élmény, mint egy egér, billenytű, laposmonitor kombinációnál.
On a PC the web browser was the internet platform, but on a smartphone it's the entire device and the browser is turned from 'the internet' to one icon, just a phone calls turned from the purpose of the device to just one icon.
Ez az egész nem más egyébként, mint valódi "disruptive", azaz formabontó innováció, amikor a bevett megoldáshoz (asztali számítógép és laptop) képest eleinte lényegesen gyengébbnek tűnő (lassabb, rosszabb felbontású mobil) technológiáról kiderül, hogy igazából egészen más szempontokban versenyzik, később pedig a korábbi vélt vagy valós lemaradását is behozza a korábbi technológiával szemben.
A fő trend egyébként előbb-utóbb, de inkább előbb biztosan átalakítja azt is, ahogy például a befektetésekről, netán a tőzsdézésről gondolkodunk. Most még inkább az a kép él, legalábbis itthon biztosan, hogy amikor befektetésekről beszélünk, akkor az ember az asztala mellett görnyed, nézi a számokat, grafikonokat, olvassa az apróbetűsöket a nagy monitoron, de semmi nem indokolja, hogy ez így is maradjon. Nem is fog.