Egy híd felújítását megtervezni és lebonyolítani nehéz és költséges munka - főleg ha egy nagyváros közlekedésének központi eleméről van szó -, amit el lehet végezni jól és kevésbé jól is. Utóbbi esetben még költségesebbé válik a dolog, ez tudjuk már jól. Hasonló a helyzet állami portálok feléptésével, áttervezésével is, minél több a hiba, annál drágább a sztori az adófizetőknek, és annál kínosabb a dolog. Pláne ha hatalmas csinnadratta előzi meg az „igazi nemzeti ügyként” kezelt portál indítását, ami azonnal lehal, a végén a számla pedig mégis több mint egymilliárd forintra rúg. Egyetlen ország sem kíván magának ilyesmit.
Márpedig Franciaországnak sikerült belefutnia a blamázsba az eredetileg a legnagyobb francia nemzeti ünnepre, július 14-ére időzítve startoló France.fr portállal. A francia nemzeti attitűdnek megfelelően meglehetősen grandiózusra tervezett projekt célja egy Franciaországot bemutató, többnyelvű turisztikai portál létrehozása volt, mintegy internetes kaput nyújtva az ország „végtelen gazdagsága” iránt érdeklődő szörfölőknek. Az állam mélyen a zsebébe is nyúlt, a projekt tervezett maximális büdzséje 1,6 millió euró volt.
Hiába közölte a projektért felelős állami hivatalnok azonban a Twitteren is, hogy a portál elstartolt, egyetlen napot tudott működni, ezután sajátos hibaüzenet várta a látogatókat: angolul, németül és spanyolul egyetlen mondatban jelezték, hogy átmenetileg szünetel az oldal, az egész bekezdésnyi francia szöveg szerint viszont a portál „saját sikerének áldozatává vált”, a nagy érdeklődés miatt azonnali kapacitásbővítésre volt szükség, de a France.fr csapata dolgozott a mielőbbi újraindításon. Később ez az üzenet is a szűkszavú verzióra változott.
A képet a TechCrunch mentette meg.
Az elmúlt egy hónap a France.fr körüli vitákkal telt, a háttérben feltehetően persze dolgoztak a portál újraindításán, ami egészen most hétfőig, augusztus 16-áig tartott. Több mint egy hónappal a tervezett indulás után végre él a France.fr, de a történet nem ér véget happy enddel, pedig a portál felett bábáskádó állami ügynökség hivatalos közlése szerint a ceh csupán picivel több mint 800 ezer euró volt, azaz a keret fele ment el a projektre. Csakhogy ebben nem szerepelnek az elkövetkező években kifizetendő részletek, amelyekkel együtt francia sajtóértesülések szerint a számlán a legeslegalsó vonal alatt 4 millió euró, azaz optimista forint-euró árfolyammal számolva is cirka 1,1 milliárd forintnak megfelelő összeg szerepel majd.
A végösszeget például olyan tételek terhelték tovább, mint a kényszerű leállás alatt történt dizájnerváltás 100 ezer eurós - 27-28 millió forintos - költsége (a "régi" arculatot tervező céget azért még ki kellett fizetni), vagy a logó megtervezésére kifizetett 28 500 euró (közel 8 millió forint). Ennek töredékéért is örömmel változtatjuk meg a blog nevét „DotEfer”-re, ha valakinek van francia kormányzati kapcsolata, kérjük szóljon.