Valahol csak fel kell venni a fonalat, legyen most ez az, amikor tavasszal arról írtam, hogy a tőzsde szerint Marissa Mayer lényegében értéket rombol a Yahoo-nál. Vagy az Alibaba nem ér 150 milliárd dollárt, de valami gubanc biztosan van a Yahoo értékeltsége körül. Nos, igen is, meg nem is, de az biztos, hogy Marissa Mayer látszólagos diadalmenete csak illúzió.
"A Yahoo nem drága (nem is ordítóan alulértékelt), és egy kirobbanóan jól sikerülő Alibaba IPO még lendíthet is rajta." - írtam akkor, és időközben a Yahoo árfolyama elszáguldott 50 dollárig az akkori 38 dollárról. De az is kiderült, hogy a tőzsde szerint pillanatnyilag nem csak 150 milliárd dollárt, hanem éppenséggel 230 milliárdot is megérhet az Alibaba. Ennyi ugyanis aktuálisan a cég piaci kapitalizációja, kevesebb, mint két hónappal a rekordméretű kibocsátása után.
A Yahoo pedig még rendelkezik nagyjából 16 százalékkal az Alibabában, szóval az sem véletlen, hogy a Yahoo árfolyamát az elmúlt két hónapban semmi más nem alakította, mint az Alibaba hisztérikus szárnyalása (a 68 dolláros jegyzési árról mára 118 dollár fölé rángatták).
Azért is érdekes, hogy elhárult a bizonytalanság az Alibaba körül, mert most egészen pontosan tudjuk, hogy mennyire értékeli a Yahoo alaptevékenységét a piac. Alig valamivel többre, mint 9 milliárd dollár. A többi nagyjából 40 milliárdot az eladott Alibaba részvényekért kapott készpénz, valamint a Yahoo Japanban és az Alibabában még mindig meglévő részesedés teszi ki, ezeknek a pillanatnyi értékét meg ismerjük (előbbit 20, utóbbit 40 százalékos diszkonttal számoltam, hiszen a pillanatnyi árfolyamnál lényegesen alacsonyabb áron tudná csak eladni a hatalmas csomagokat, ráadásul komoly adóvonzata is lenne egy ilyen tranzakciónak).
Ez pedig azt is jelenti, hogy a hasonló cégekhez képest a tőzsde egyébként nagyjából 30 százalékkal értékeli kevesebbre a Yahoo részvényét (a szakmai pontosság kedvéért: a 2015-ös EV/EBITDA ráta alapján).
Jogos ez? Ha ránézünk, hogy hogyan alakult a Yahoo bevétele az elmúlt években, akkor egészen annak tűnik. Konkrétan nincs ugyanis növekedés, azaz nem sikerült érdemi áttörést elérni a kiszemelt piacokon.
Konklúzió: Marissa Mayer ugyan biztosan nem rombolt le tízmilliárd dollárnyi értéket a Yahoo-nál, de olyan sokat nem is sikerült teremtenie eddig, mint ahogy várták tőle. Az Alibaba sztori viszont szépen kapóra jött, az érkezése óta több mint triplázott a Yahoo árfolyama, ráadásul most van több mint 10 milliárd dollárja, hogy elszórja többé-kevésbé ígéretes startupok beolvasztására.
Update: pont most jött ki a hír, hogy a Yahoo nagy részvényesei is elégedetlenek Mayer teljesítményével.