Hosszú évek óta (vagy talán soha) nem volt még ennyire kitéve egyetlen termékcsoportnak a cég. Rövid távon ez nem baj, de ha évekkel ezelőtt is csekély volt az esélye, hogy tud a meglévőkhöz képest is lényeges méretű új termékszegmenst létrehozni a cég, akkor most szinte lehetetlen feladattal áll szemben.
Horace Dediu kitette a szokásos növekedési tábláját az Apple bevételeiről, és lelkendezik egy sort, hogy mennyire csúcsszuperül növekszik még mindig a vállalat. Tényleg azt teszi, de még egy érdekes dolgon megakadt a szemem: az iPhone az egyetlen igazán nagy növekedést mutató szegmens.
Az ábrán szereplő negyedévek közül korábban egyetlen egyben sem látható olyan, hogy a fő szegmensek közül a második legerősebb növekedést mutató ne érjen el legalább 10 százalékos bővülés, most viszont "csak" 9 százalékra futotta a Mactől (ami azért stagnáló piacon nagy szó), valamint a szolgáltatásokat magába foglaló szegmenstől (ami egyébként továbbra is kicsi a teljes bevételhez képest).
Semmi varázslat nincs az ábrán, minden szám az egy évvel korábbi azonos negyedévhez képest mért növekedést mutatja. Az alsó két sor teljes bevétel és egy részvényre jutó profit, felette az egyes termékszegmensek bevételei. (Forrás: Asymco)
Az persze nem meglepő, hogy a motor az iPhone, már évekkel óta a bevételnövekedés legnagyobb szeletét ez a szegmens adta. De az iPad elhasalásával most már a következő "Nagy Dolog" sem nagyon körvonalazódik, a jelenlegi kép alapján a cég akár át is nevezhetné magát iPhone Inc.-re.
Ez addig, amíg ilyen bitang ütemben bővül az iPhone-szegmens, egyáltalán nem tűnik bajnak, nehéz is lenne fanyalogni miatta. Másfelől viszont minden korábbinál izgalmasabbá válik a kérdés: tud-e olyan új szegmenst nyitni a vállalat, amivel legalább részben képes diverzifikálni ezt az erőteljes iPhone-függést az eredményében (a bevétel közel 70 százaléka konkrétan az iPhone-eladásokból származik).
Már 2012-ben sem tűnt valószínűnek, hogy az Apple pár év alatt képes lehet kiépíteni egy érdemi súllyal bíró új szegmenst. Érdekes módon az akkori "modellemben" szinte pontosan a megvalósult iPhone-bevétel szerepelt 2014-re, de egészen más dinamikával, és lényegesen egészségesebb iPad biznisszel körítve (és a ténylegesnél emiatt vagy 30 milliárddal magasabb nettó profittal).
Mostanra még nagyobb lett a vállalat, ezért a potenciális következő "Nagy Dolognak" még gyorsabb növekedést és még meredekebb felfutást kellene mutatnia, hogy érdemi hatást gyakoroljon a cég számaira. Ha ez nem sikerül, akkor az iPhone törvényszerű elmúlása az Apple-t is kellemetlenül fogja érinteni, ráadásul ahogy a Nokia vagy a Blackberry példája mutatja, ezek a fordulatok akár nagyon gyorsan, szinte egyik negyedévről a másikra képesek bekövetkezni. Ez persze nem jelenti, hogy küszöbön lenne bármilyen összeomlás.
A magam részéről pedig szkeptikus vagyok, hogy az Apple Watchból el lehet adni pár éven belül közel százmilliós tételeket, pedig anélkül az is csak egy marginális játék lesz az Apple életében.