Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Szörnyű fejetlenség a BlackBerrynél

2013. január 30. 19:02 - Dr. Justice

Ennyire konfúz, stratégiától, elképzeléstől és távolra mutató irányvonalaktól mentes humbug bejelentésre, mint a mai kis egyveleg, valószínűleg kevesen számítottak még a BlackBerry kitartó támogatói közül is. Mit is jelentett be ma a RIM, pardon, BlackBerry?

bb.jpg

Átnevezték magukat, méghozzá az egyetlen termékük nevére. Egy tőzsdei cégnél az átnevezés - hacsak nem valamilyen fúzió, szétválás vagy hasonló miatt történik - rossz jel. Azt mutatja, hogy a cég úgy érzi, akkora a galiba, hogy nem tudja már tisztára mosni a nevét, inkább megpróbálja átmárkázni magát. Irgalmatlan pénzeket emészt fel, és csak mizéria van vele, tényleges, lényegi haszna semmi.

Leigazoltak kreatív igazgatónak egy világhírű énekesnőt. Persze valószínűleg inkább amolyan "evangelista" lesz Alicia Keys, a BlackBerry új arca, vagy ilyesmi, mert amúgy fene se tudja, hogy mit jelent a "globális kreatív igazgató" egy hardvergyártónál. Alicia Keys lesz a BlackBerry Johny Ive-ja? Nem valószínű. Tehát ez is semmi más, mint rendkívül kétséges megtérülésű marketingfelhajtás. A gyenge fajtából.

Bemutattak a már ismert érintőkijelzős készülék mellé egy ránézésre ugyanolyan BlackBerryt, mint a régiek. Nyilván vannak, akik fizikai billentyűzetre vágynak, és emiatt nem hagyják el a BB platformot. Persze, az amishok meg lovaskocsival járnak, és a fészerben tartják a telefont. Nem ez a piac, nem ez a trend, nem ez a nyerő. Klasszikus disruptive innovation kérdés probléma: a cég képtelen elszakadni a meglévő felhasználók kiszolgálásától a régi, berögzült értékek mentén, még úgy is, hogy ez a felhasználóbázis zsugorodik

(Update: az innovációs elmélet szerint a sikeres cégek egy idő után azért képtelenek formabontó, azaz disruptive innovációra, mert csak a meglévő fogyasztók meglévő igényeit igyekeznek kiszolgálni. Azaz a RIM nem tud teljesen elszakadni a QWERTY-től, hiába született és emelkedett fel már az érintőkijelző, mint disruptive technológia).

És mindezt a gyorsjelentés körüli bénázás után sikerült összehozniuk, nagy csinnadrattával. Ehhez képest a Nokia 2011 eleji stratégiaváltása, amikor fátyolos szemmel omlott a Microsoft karjaiba, és elhaló hangon ajánlotta fel a testét és lelkét, kimondottan bátor hőstettnek tűnik. Pláne, hogy mostanra úgy sejlik, akár üzletileg is megtérülhet a lépés.

Meg kell még várni természetesen, hogy a BB10-et hogy fogadja a piac, esetleg vonz-e új felhasználókat magához a cég, lesz-e tényleges hatása a megítélésére a marketingtrükköknek, de a mai bejelentés akkor is borzasztóan karcsú, így, első ránézésre. Aztán ha jobban megrágom a történetet, lehet, hogy megváltozik a véleményem, nem akarok lecövekelni a vészmadár szerepben, ha nem muszáj.

(És ma este még Facebook gyorsjelentés is. Annyi minden történt két hét alatt a tech szektorban, hogy majdnem kezdek még én is megcsömörleni. Pedig én aztán kajálom a témát, de tényleg.)

37 komment
Címkék: blackberry rim
süti beállítások módosítása