Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Megpróbáltad átverni a piacot? Ezt érdemled

2013. június 28. 16:33 - Dr. Justice

A mai Blackberry-gyorsjelentésnek sok tanulsága van (a legtöbbet összefoglaltam itt), de mindenféle pénzügyi blablán túl a legfontosabb: nem érdemes hülyének nézni a piacot. Bármilyen banálisnak tűnik is ez, a Blackberry (korábban Research In Motion) szemmel láthatóan nem képes ezt megtanulni, pedig nem áll olyan jól a szénája, hogy megengedhesse magának az ostobaság luxusát.

bbry.jpg

Történt ugyanis, hogy a cég nem tette közzé, hogy mennyi új BB10-es készüléket adott el az elmúlt negyedévben, csak a teljes telefonértékesítésről beszélt közleményben. Ez nagyjából olyan horderejű kérdés a Blackberry jövőjét illetően, mintha az Apple hirtelen csak az iPhone- és iPad-eladások összegét mondaná meg, hogy mennyi esett egyikre vagy másikra, azt nem.

Mit üzen ezzel a Blackberry? Annyira kevés BB10-es készüléket sikerült eladni, hogy azt leginkább eltitkolnák, olyan kínos. Mi lesz a piac első reakciója, amikor meghallja a titkolózást? Majd’ 30 százalékos árfolyamesés, látjuk a grafikonon.Mi lesz az első kérdés a konferenciahíváson? Mennyi volt a BB10-es értékesítés. Mi az első dolga az elemzőnek? Megbecsüli a rendelkezésre álló adatokból, és pontosabb szám híján ez alapján értékeli a cég teljesítményét.

Mert bizony egy-két kisebb leegyszerűsítő feltételezéssel egész szépen becsülhető a BB10 készülékek értékesítése.

  1. 2012 negyedik negyedévében (ez a Blackberry esetében szeptember-október-november) csak „régi” készülékeket értékesített a cég, az eladott készülékek átlagára 235,8 dollár volt (a készülék divízió bevétele és a darabszám alapján).
  2. 2013 első negyedévében (december-január-feburár) 5 millió régi és 1 millió új készülékből 272,3 dolláros egy készülékre eső bevétel keletkezett.
  3. Feltéve, hogy a régi készülékek átlagára megegyezett a megelőző negyedév árával, adódik, hogy az új készülékek átlagára 455 dollár volt.
  4. Feltéve, hogy az elmúlt negyedévben (március-április-május) során ugyanennyi volt az új készülékek átlagára (és a régiek átlagára sem változott), a meglévő készülékbevételből és darabszámból adódik, hogy nagyjából 2,6 millió darab BB10 készülék találhatott gazdára ebben a negyedévben, ami igen karcsú a várt 3-4 millióhoz képest.

Az egészben a legszomorúbb, hogy a konferenciahíváson Thorsten Heins, a cég vezére elmondta, hogy 2,7 millió BB10 készülék fogyott. Azaz a becslés kiválóan működött, a cég meg hülyét csinált magából feleslegesen. Meg is kapta a Blackberry a pofonját, pedig ha akarom, még akár tűrhető jeleket is észre lehetne venni a jelentésben. De ezek után ki akarja?

Különösen kínos ez az egész egyébként úgy, hogy fél évvel és egy negyedévvel ezelőtt is sikerült már hasonló balfaszságokat elkövetnie ugyanennek a cégnek. Nem tanulnak. 

1 komment
Címkék: blackberry rim
süti beállítások módosítása