Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Hogy moziztam el a Yahoo-sztorit?

2013. július 18. 00:02 - Dr. Justice

Az elmúlt egy év egyik legtanulságosabb tőzsdei sztorija a Yahoo feltámadása, a történet legfrissebb epizódja kifejezetten tekergeti az agyam. Benne voltam a sztoriban, mégis kimaradtam belőle. A legbosszantóbb dolog, ami csak történhet.

Marissa-Mayer-The-GROUND-02.jpg

Történt ugyanis, hogy a cég kiadott egy kifejezetten laposnak tűnő gyorsjelentést, az aktuális negyedévre a várakozásoknál hajszálnyival gyengébb prognózist, és az egész éves előrejelzését is rontotta valamelyest. Az árfolyam meg ugrott 10 százalékot másnap, azaz szerdán.

Pedig az üzleti folyamatokban tényleg nincs még nyoma drámai változásnak. Az árbevétel nem nő, a display hirdetések 10 százlékkal zsugorodnak, a keresőhirdetések és a display árak is esnek. Nem is igazán tudott mondani Mayer semmit a rendhagyó videós konferenciabeszélgetésen, amivel jobb színben tüntette volna fel ezeket.

2013071773.jpg

Persze nem is lehet elvárni, hogy egy év alatt ilyen szinten felforgasson egy évek óta csak tengődő és leépülő kultúrával megvert hatalmas szervezetet valaki, még ha oly csinos és elszánt is, mint Marissa Mayer. Csak éppen az árfolyam emelkedett 75 százalékot, amióta Mayer a vezér, tehát a piac mégis árazott valamit. És a 10 százalékos emelkedésnek is van oka, de hogy nem a cég elmúlt negyedéves eredményei, az is biztos. Akkor mi?

Alibaba és a negyven százalék

A "Mayer-faktor" mellet a kínai Alibabában és a Yahoo Japanban meglévő részesdés sem elhanyagolható. Ezek közül is az első az igazán durva, hiszen az Alibaba 71 százalékkal növelte éves alapon a bevételét, a profitját meg megháromszorozta. A Yahoonak van benne még mindig 24 százaléka, miután 2012 végén eladott 40 százalékot mintegy 7,1 milliárd dollárért (adózás után is nagyjából 4,3 milliárd dollár maradt neki).

Márpedig azóta az Alibaba csak többet érhet, a Yahoo részvényeinként akár 10 dollár is lehet egyes elemzők szerint a megmaradt csomag értéke. Nem ismerem a kínai online piacot kívülről-belülről, lemodellezni se modelleztem az Alibabát, így sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, de az biztos, hogy tetemes összegről van szó. Idén tőzsdére is mehet az Alibaba, azaz a Yahoo 32 milliárd dollár körüli kapitalizációjához mérten is tekintélyes pénzhez jut, ha eladja a pakkját.

Screen Shot 2013-07-17 at 23.49.32.png

A millió dolláros kérdés ilyenkor persze az, hogy mennyi épül be ebből az árfolyamba, hiszen a fentiek főbb vonalaiban már ismert tényezők. Mégis akkora meglepetést tudott okozni az Alibaba negyedéves teljesítménye, hogy mindenki magasról tett az egyébként inkább gyengécske gyorsjelentésre. Na ez az, amit én erősen alulbecsültem, mondván, úgyis sejti a piac, hogy nagy gubáról van szó.

Azt is nehéz most pontosan megítélni, hogy a Mayer-fordulat hol is tart, ha tart valahol. Végeredményben ugyan az Alibabából való fokozatos kiszállás is az ő nevéhez köthető, de az egész folyamat évekkel az érkezése előtt elkezdődött. Ráadásul ha lezárul az ügylet, és kiderül, pontosan mennyi készpénzhez jut a Yahoo, az hajszálpontosan be fog árazódni, és vége (ez a beárazódás persze lehet még hatalmas pozitív meglepetés is).

Akkor jön a képbe, hogy tényleg sikerül-e megfordítani a vállalatot, és az egyes hírek szerint valóban tapasztalható hangulatváltás a cégen belül valódi üzleti teljesítménnyé fordul át, megvalósul-e Mayer elképzelése, és tényleg mobilfókuszú technológiai vállalat lesz a webes médiacéggé degradálódott Yahooból. Vagy csak szimplán jó áron sikerült eladni a családi ezüstöt, és erre pörögtek a befektetők. Én továbbra is úgy vélem, hogy a valódi fordulat is bekövetkezhet, de sajnos ezt már jó eséllyel tartalmazza a részvény értéke (aztán persze lehet, hogy 50 dollárnál írom majd a következő kesergő posztot, aztán 100-nál meg 150-nél).

Amikor tudod, és mégsem csinálod

A történet leginkább azért foglalkoztat ennyire, mert tavaly nyáron, Marissa Mayer kinevezésekor rámondtam a Yahoora, hogy nagy sztori lesz. Sajnos nem írtam le, így bizonyítani nem tudom, de nem is ez a lényeg. Azóta többször is nyitottam pozíciót - először 16,7 dolláron, aztán 20 dollárnál - és tűrhetően sültek el, de utólag visszanézve apró-cseprő visszahúzásokban estem ki, és a teljes emelkedéshez képest elenyésző pluszokkal szálltam ki.

Így javarészben lemaradtam a nagy raliról, amit egyébként megjósoltam, ráadásul nagyjából 23,5 dolláros árfolyam óta inkább csak károgtam a Yahoo fundamentumai és értékeltsége felett. Ma 29,7 dolláron zárt a papír. (Bár az is tény, hogy a kedvező technikai képre felhívtuk az ügyfelek figyelmét, épp kedden.)

Az ilyenekből érdemes igazán tanulni.

sc_4.png
Szinte pontosan ott indult a rali, ahol Mayer belépett a céghez

komment
Címkék: yahoo
süti beállítások módosítása