Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A Google egy dinoszaurusz, vagy olyasmi

2010. augusztus 27. 09:40 - Dr. Justice

Két sztori is megjelent a Portfolio.hu hasábjain mostanában (az egyik történetesen ma reggel), ami alapján legalábbis valószínűsíthető, hogy a Google megszűnt az a fajta üstökösként felívelő sikersztori lenni, ami miatt a tech szektor befektetői annyira imádták a tőzsdei bevezetését követő években. Mindezt tovább súlyosbítja, hogy a lényeges piacán sem igazán biztosítottak a növekedés feltételei, szóval a legkevésbé a pozitív meglepetés esélyes a cég körül az elkövetkező negyedévekben.

1. Olyan mint a Microsoft

Egy TechCrunch sztori kapcsán lamentálgattunk arról, hogy vajon a Google tényleg a tetszetős növekedéssel járó életszakasza végéhez érkezett, ahogy azt egyébként a TC bloggere is írta, vagy korai még a Microsofthoz hasonlítani a keresőóriást, és a felsorakoztatott - meglehetősen erőteljes - érveket ugyan a számok cáfolhatatlanul nem igazolták, az biztos, hogy nem irreális forgatókönyvről beszélünk.

Eleve az is érdekes kérdéseket vet fel, ha a dinoszauruszról a Microsoftra asszociálunk, biztos, hogy lesznek, akik azonnal azzal kezdenek érvelni, hogy egyfelől a Windowst akárhogy szidják, verhetetlen az oprendszerek piacán, az Office programcsomag kirobbanthatatlan az irodai gépekből, szinte monopolista a cég, és emellett ott az Xbox és még egy csomó érdekes innováció, szóval csak hagyjuk békén a redmontiakat. Igen ám, csakhogy a Microsoft részvényeivel nem lehetett semmit sem keresni az elmúlt évek során!

A Microsoft részvényein épp egyetlen petákot sem lehetett keresni az elmúlt 5 évben, pont mint a szélesebb részvénypiacokat leképező S&P 500 indexszel. Rendben, a tech szektort tükröző Nasdaq Composite-ot felülteljesítette, de ugyanazen időszak alatt a Google 60 százalék körüli pluszt hozott, és ez a különbség a legutóbbi válság előtti csúcsnál több mint 80 százalék volt. A két társaság persze egészen eltérő fázisában van a fejlődésének, de éppen ezért a lehető legrelevánsabb kérdés a Google-ről, hogy vajon belépett-e a kétezres évek Microsoftjának életszakaszába, vagy van még benne erő.

 

A teljes cikk a Portfolio.hu-n: Lomha dinoszaurusszá vált-e a Google?

2. A hirdetési piactól függ, az meg csak vergődik

A másik cikk az amerikai hirdetési piac felől közelíti a Google kilátásait. A legfrissebb adatok szerint az internetes hirdetési biznisz kicsit kikecmergett a gödörből, de ha alaposan megnézzük, a közeljövő biztosan nem hoz valódi fellendülést, sőt, a mostani növekedési ütemet jósoló elemző is túlzottan optimistának tűnik. A hirdetési piac alakulása ugyanis erősen összefügg a GDP növekedésével, és ezen a fronton legfeljebb csak romolhat a helyzet, mint ahogy sok elemző szerint romlani is fog.

A Google bevétele viszont már ránézésre is igen erősen kötődik az internetes piac bevételeihez, szóval egy újabb lejtmenet ismét megakaszthatja a Google bevételeinek növekedését. Az elemzők nem is várnak mást, igaz, a hosszú távú konszenzust a cég nagy valószínűséggel felülteljesíti 2010-ben - ez már most szinte tény -, pozitív meglepetést szinte biztosan nem fog okozni az elkövetkező egy-két negyedév során. Ha pedig lehet hinni az elemzőknek (némi kétkedés természetes módon javasolt), akkor az elkövetkező években biztos nem fogja reprodukálni a vállalat a korábbi kiugró növekedési ütemeket.

Az elemzők tehát már idejekorán alaposan ráparáztak az egyébként tényleg nem túl fényes helyzetre, sőt, a hosszabb távú előrejelzések is a korábbinál lényegesen lanyhább növekedést jeleznek, legalábbis az árbevételt tekintve: az éves konszenzus alapján az elemzők egyszer sem vártak 20 százalékot elérő bevételnövekedést 2011-re, és a 2012-es előrejelzés sem tartalmazott egyszer sem 17 százalékot meghaladó növekedést a 2011-es várakozásokhoz képest (jelenleg egyébként 15 és 14 százalékos bevételbővülést tartalmaz a konszenzus).

 

Mindezt persze zárójelbe teheti, ha a Google 2010 egészére az itt szereplőnél lényegesen nagyobb bevételt tesz közzé, amire megvan az esélye, persze egyáltalán nem az üzleti környezet rohamos javulása, sokkal inkább az előrejelzések túlzott konzervativizmusa miatt. Utóbbiról egyébként még az is kiderülhet, hogy nem is túlzott, ha az amerikai gazdasági növekedés megint összezuhan, magával húzva a Google kulcsbizniszeit is, erre megint csak bőven van esély. Ebben az esetben meg nincs az a borúlátó előrejelzés, aminek ne tudna megfelelni a cég.

 

A teljes cikk a Portfolio.hu-n: Korán örül a Google, ha örül egyáltalán

komment
Címkék: microsoft google
süti beállítások módosítása