Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Dátumokkal trükközik az Apple

2012. október 15. 13:55 - Dr. Justice

Fogadjuk el tényként, hogy hamarosan érkezik az iPad mini verziója. A korábban pletykált október 17. helyett viszont a legfrissebb értesülések szerint október 23-án tartják a nagy leleplezést, ami pontosan két nappal lesz a harmadik negyedéves gyorsjelentés előtt. Ez lehet véletlen is, de a legkevésbé sem elegáns időzítés arra is utalhat, jobb lesz óvatosan bánni a gyorsjelentéssel.

4722712_m.jpeg

Van egy jó és egy rossz hírem...

Az elmúlt négy évben a meghatározó termékbejelentések - iPhone és iPad bemutatók és a retina MacBook Pro - szinte pontosan két gyorsjelentés között félidőben érkeztek, másfél hónappal az előző jelentés után, és ugyanennyivel a következő előtt. Ez alól egyetlen kivételt láthattunk, 2011 októberében mutatták be a rég várt iPhone 4S-t, és alig két hét múlva érkezett is egy gyorsjelentés, mégpedig elég emlékezetes darab: az Apple hosszú évek óta először ekkor múlta alul az elemzői várakozásokat az egy részvényre jutó profit terén (elsősorban az iPhone 4S késése miatt).

Screen Shot 2012-10-14 at 21.20.10.pngAz apró frissítések nem szerepelnek, csak iPhone, iPad és az idei retina MBP

Ez a kéthetes időtáv nem tűnik nagyon közelinek, de egyértelműen kilóg a többi lényeges bejelentés közül. Főként mivel a legnagyobb technológiai vállalattól elvárható transzparencia egyértelműen azt kívánja, hogy igyekezzen a cég minél kevésbé zavaros jeleket küldeni a piacnak. Egy meghatározó termékbejelentés és egy nem kevésbé lényeges gyorsjelentés két napon belülre szervezése nem felel meg ennek a kritériumnak. Márpedig jövő héten ezt látjuk majd.

A cég közelmúltjából érdemes még felidézni egy gyorsjelentést, méghozzá a 2010 negyedik negyedévéről szólót.  Az egyébként szokás szerint kirobbanóan jó beszámoló előtt egy nappal jelentette be ugyanis a cég, hogy Steve Jobs határozatlan időre betegszabadságra távozik (azóta tudjuk sajnos, hogy ezután Jobs soha nem térhetett már vissza a cég élére). Joggal sejthetjük, hogy a két bejelentést - egy nagyon rossz és egy nagyon jó hírt - tudatosan időzítette egymásra a cég.

20120725_aapl1_1.gifA legutóbbi negyedév még a 2011 harmadik negyedévnél is nagyobbat ütött

Ebből kiindulva tehát ezúttal a gyorsjelentésnek kell lennie a rossz hírnek, hiszen kizárt, hogy az Apple vagy bármelyik más cég valaha is negatívan értékelné egy új termék bevezetését. Feltéve természetesen, hogy valóban a fenti logika érvényesül, amire semmi garancia nincs, puszta spekuláció.

Necces, hogy megmenti-e a negyedévet az iPhone

A piac csalódásához persze két szereplőre van szükség, a cég mellett kellenek hozzá túlzott elvárásokat támasztó befektetők is. Kiváló példa erre az iPhone 5 első hétvégéje: az Apple soha korábban nem látott mennyiségű, 5 millió darab telefont passzolt el az első hétvége alatt, de sok elemző elégedetlen volt, és inkább 8-10 millió darabot látott volna szívesen.

Összehasonlításképpen az Apple iPhone szempontjából eddigi legerősebb negyedévében hetente átlagosan 2,85 millió készüléket adtak el. Ehhez képest az egy hétvégén eladanddó 10 millió, de még az 5 millió darab is elképesztő számnak tűnik. Természetesen egy-egy negyedéven belül távolról sem egyenletes az értékesítés, pláne, ha épp termékbevezetés is "súlyosbítja" a helyzetet, de jól jelzi, milyen szinten tömte tele a csövet a cég az iPhone 5-tel.

Screen Shot 2012-10-14 at 18.18.59.png

Az Apple maga is hozzájárulhatott egyébként a csalódáshoz. Az első 24 óra általa közzétett üteme alapján (2 millió iPhone 5 az iPhone 4S egymilliójával szemben) ugyanis úgy tűnt, a kereslet megkétszereződött az egy évvel korábbi bevezetéshez képest, az első hétvége eladásai ugyanakkor már "csupán" mintegy 25 százalékkal múlták felül a 2011-es eredményt. Ahogy az asymco is rámutat, a "gyenge" 5 milliós értékesítésben szerepet játszhatott, hogy rosszul allokálta a termékeket az egyes értékesítési csatornák között: a váratlanul népszerű és ezért szinte azonnal kiürülő online csatornára relatíve kevés, egyes üzletekre pedig relatíve sok készülék jutott.

A félreszervezést gyorsan korrigálhatta az Apple, de mivel szinte biztos, hogy a korábbi modellek iránti kereslet viszonylag gyenge lehetett a negyedévben az új készülékre (illetve az azzal járól árcsökkenésre) váró felhasználók miatt (ugyanez történt egy éve is), így minden késlekedés azzal fenyeget, hogy még az 5-ös eladásokkal sem tud nőni lényegesen (vagy egyáltalán) az iPhone-szegmens teljesítménye. Szinte borítékolható, hogy a gyorsjelentés megítélésében ez lesz az egyik elsődleges szempont.

20120725_aapl9.gifEzeket a számokat kell megugrani

Mindezekkel együtt persze simán lehet, hogy az Apple kiüti a plafont a következő gyorsjelentésével, jósolgatni semmiképp nem akarok. Annál is inkább, mivel nem kizárólag az iPhone-tól függ a cég eredménye, a többi szegmenssel pedig később még szeretnék foglalkozni.

1 komment
Címkék: apple iphone
süti beállítások módosítása