Múlt héten ott hagytam abba, hogy felettébb gyanús, hogy az Apple két napon belülre szervezte a legújabb, várva várt termékbmutatóját a harmadik negyedéves gyorsjelentésével, részben talán persze azért, hogy megelőzzön konkurens termékeket. Másfelől viszont elképzelhető, hogy egy gyenge negyedév számait szeretné az iPad mini körüli rivaldafényben eltüntetni.
A gyorsjelentés mindenesetre kellemetlen meglepetésekkel szolgálhat, az iPhone-szegmens értékesítése legalábbis várhatóan nem lesz lehengerlő. A Mac biznisz nem valószínű, hogy csodákat hozna a retina MBP ellenére sem, az iPod nem releváns, így az iPadnek kellene megmentenie a negyedévet. Ezzel is lesznek viszont gondok.
Olvasnivaló a Dotkomon: Dátumokkal trükközik az Apple
Egyfelől a már nyáron egyre erősebben pletykált 7 colos (a mostani konszenzus szerint inkább 7,85 colos) kis iPad miatt egészen sok reménybeli vásárló dönthetett úgy, hogy egy-két hónapot inkább még vár a beruházással. Láttunk már ilyet, 2011 harmadik negyedévét durván elrontotta az új iPhone, és valószínűleg az idei harmadik negyedévet is ugyanígy befolyásolta az iPhone 5 érkezése.
Az iPad minire váró fogyasztók ráadásul jó eséllyel nem a legújabb, "retina" modell helyett választják a kicsi táblát, hanem az iPad 2-t mellőzték. Márpedig az elég világosan kiderült a második negyedévben, hogy az eladott iPadek között jócskán többségben voltak a leolcsósított iPad 2-k, erről árulkodik a látványosan csökkenő átlagos értékesítési ár (ASP) is. Miközben az iPad 2 piacra dobása látványosan megdobta az ASP-t 2011-ben, 2012 második negyedévében ez a jelenség elmaradt (durva becslésem szerint legalább kétharmad lehetett a negyedévben az iPad 2 aránya, de pontosabb képet a sokféle modell és ár miatt nehéz lenne adni).
Hacsak nem futott fel tehát drasztikusan a harmadik negyedévben a retinás új iPadek értékesítése, könnyen előfordulhat, hogy az iPad szegmens sem fog olyan számokat hozni a gyorsjelentésben, ami összességében megmentené a negyedév piaci megítélését. Ez nem jelenti persze, hogy ne jöhetne újabb rekord az eladott iPadek darabszámában.
A piac egyébként mintha éppen egy gyenge gyorsjelentést árazna szépen lassan, 700 dollár felettről egészen 610 dollár alá süllyed az árfolyam, hiába volt egy-két olyan nap az elmúlt hetekben, amikor azt hihették a rajongók, épp megörül a tőzsde a közelgő iPad mininek.
Az iPad mini által felvetett kérdések nem érnek véget a harmadik negyedévre gyakorolt hatással, a készülék megjelenése pedig több szempontból látványos váltást jelent az Apple eddigi stratégiájához képest. Erről majd a következő posztban.