Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Elhanyagolható lesz az iRadio

2013. június 10. 14:22 - Dr. Justice

Hétfő este végre bejelenti az Apple az iRadio (vagy más) nevű online rádiószolgáltatását. Hurrá! Jelent-e ez bármit befektetői szemmel? Szinte semmit, legalábbis belátható időn belül biztosan.

Update: Időközben kiderült, hogy az iTunes Radio az iTunes Match előfizetőknek (25 dollár/év) ingyenes lesz, a többieknek meg hirdetéseket kell nézni, illetve hallgatni, és úgy lesz ingyenes. A lentebb játékból becsült bevételi számoknak tehát a közelébe sem ér majd a szolgáltatás, hajszálnyit sem mozdít a cég teljesítményén.

wwdc1.jpg

Persze nagy dolog az iRadio az online zenepiacon. A Pandora és társai nyilván nem tapsolnak örömükben, pláne, hogy a Google is szépen betoppant ugyanide, pár héttel megelőzve az Apple-t. Az Apple-nek viszont nagyjából félmilliárd iOs felhasználója van a Morgan Stanley becslése szerint, akik köztudottan az átlagnál nyitottabbak az online költekezésre, a bankkártyaadataik is ott vannak a fiókhoz társítva, és nem haboznak használni. Semmiben nem különbözik a rádióra való előfizetés egy alkalmazás vagy zeneszám megvásárlásától, így garantáltnak tűnik a siker.

Persze ehhez használható szolgáltatást kell összerakni, amiben az Apple egyáltalán nem remekel eddig. Az iCloud nekem "minekvan" kategória, minden funkcióját sokkal jobb szolgáltatásokkal lehet kiváltani, a Ping a legcsúfosabb bukás volt, amit ki lehetett találni, és állítólag az iTunes Match is kellemetlenül tele van hibával. És hamár iTunes: az a szoftver egy vicc, dráma, katasztrófa.

Na, ezekre kellene felépíteni az iRadiót faszán. Nem lehetetlen, de nem is tuti biztos, hogy sikerül.

És még ha sikerül is, az Apple pénzügyi teljesítményén még kirobbanó siker esetén sem változtat majd szinte semmit. A probléma ugyanaz, ami miatt nem fog tudni TV-ből, de még okoskarórából sem igazi növekedést csiholni a cég: a mérete.

Pár százalékos biznisz

„Back of the envelope” számítás jön, aki nem hiszi, járjon utána, pofonegyszerű.

Az iRadióval talán legegyszerűbben összehasonlítható Pandora Media az elmúlt negyedévben 125,5 millió dolláros bevételt ért el, miközben 200 millió felhasználójából 70 millió volt havi szinten aktív. Aktív felhasználónként tehát 1,8 dollár bevételt könyvelt el, ez évesítve 7,2 dollár. Ebből 6 dollár hirdetési bevétel volt, 1,2 pedig előfizetési díjakból származott. (Az összes adat a Pandora elmúlt negyedéves gyorsjelentéséből származik.)

Mindezt alkalmazzuk az Apple 500 milliós felhasználói bázisára!

Ha 35 százalékuk aktív az iRadión, akkor 175 millió júzerről van szó, ami a fenti dollárokkal számítva 1,26 milliárd dolláros éves árbevételt jelentene. Mivel idén nagyjából 185 milliárd dollár lesz az Apple teljes árbevétele az elemzői várakozások szerint (Bloomberg), az iRadio nagyjából 0,7 százalékot hasíthat ki belőle. Statisztikai hiba.

Persze elég meredek ráhúzni a Pandora egyetlen negyedévét az Apple-re, főként mivel nyilvánvalóan más bevételi szerkezettel, üzleti modellel indul majd az iRadio. Nosza, hangoljuk át a „modellt”!

  1. Nem reális belátható időn belül 175 millió felhasználóval számolni, ez elképesztően nagy szám. Legyen inkább 50 millió.
  2. A fajlagos előfizetési díj jó eséllyel lehet lényegesen magasabb. A Google a hasonló szolgáltatásáért 10 dollárt kér havonta (120 dodó évente), az Apple sem fog sokkal lemaradni. Legyen az átlagos bevétel 100 dollár/aktív felhasználó/év.
  3. Az Apple az iAd hirdetéseken keresztül valószínűleg hatékonyabban és drágábban értékesítheti a felületeket, mint a Pandora. Mondjuk akár évente ötször annyiért, azaz 30 dollárért aktív felhasználónként (így egyébként megfordul az arány: a bevételek 77 százaléka előfizetési díj, 23 százaléka hirdetés az Apple-nél).

Ha mindezzel átszámoljuk az egészet, akkor éves szinten már igen tekintélyes, 6,5 milliárd dolláros bevétel adódik, azaz a már említett 185 milliárd dollárnak mintegy 3,5 százaléka. Látható, de nem lényeges.

Lehet-e egyáltalán ekkora?

Még egy keresztellenőrzés: mekkorák a hasonló jellegű bevételek most az Apple-nél?

Az elmúlt négy negyedév során az iTunes/Szoftver/Szolgáltatások címkéjű szegmensben 14,5 milliárd dollár árbevételt termelt a cég. Ebben van minden, a Music és App Store, Mac szoftver, de azt hiszem még az Apple Care szolgáltatások díja is. A legutóbbi negyedévben átalakította a szegmenseket az Apple, korában volt külön „Egyéb zenei” azaz iTunes szegmens, így van még egy fogódzkodónk: az utolsó, „régi” rendszerű kimutatás alapján nagyjából 75 százalék köthető zene és alkalmazásletöltéshez. Azaz mondjuk 10,8 milliárd dollár, aminek túlnyomó része valószínűleg inkább zene, hiszen a fizetős alkalmazások árának „csupán” 30 százalékát zsebeli be az Apple.

wwdc2.jpg

Mindezek alapján az iRadio a kezdetleges feltételezéseink szerint tehát nagyjából 60 százalékkal meglökhetné a hasonló médiaértékesítésekből származó bevételt, sőt, közel megduplázná a hosszú-hosszú évek alatt kiépült iTunes Music Store bevételeit.

Ez nem valószínű, így a 6,5 milliárd dolláros becslésünk is túlságosan vaskosnak tűnik, vagy legalábbis szintén hosszú évek lassú fejlődésével érhető el.

És mi van a költségekkel?

Alig néhány százalékos bevételi szegmensről beszélünk tehát. A Pandora Media példája alapján ráadásul a média megszerzésének költsége a bevételek kétharmadát viszi el. Az Apple a hírek szerint lényegesen nagyobb szeletet adna a hirdetései bevételekből a Pandoránál, és a licencdíjak is magasabbak lehetnek. Persze az Apple számára becsült fajlagos bevételek is magasabbak.

Akárhogy is lesz, a profitmargin hosszú távon valószínűleg magasabb lehet, mint az Apple egészében (nincs harvergyártás, "csak" online szolgáltatás), de üzemi eredmény szintjén még így sem hasíthat ki többet 5-6 százaléknál az iRadio. Ehhez kellene még a képletbe venni az erre szánt extra erőforrásokat, marketing- és fejlesztési költségeket, az igen komoly megvalósítási kockázatokat, a versenytársak nyomását és a felépüléshez szükséges idő jelentette bizonytalanságot.

Bottom line: Még úgy is, hogy szinte teljesen légből kapott és meglehetősen érzékeny a becslés, érezhető, hogy az iRadio nem fogja feje tetejére állítani az Apple-t, és megfontolt befektető csak emiatt a bevételbővülés miatt nem veszi meg a részvényt.

Mindezt alátámasztandó pedig még egy durva statisztika: az 500 milliós felhasználóbázist alapul véve az Apple évente 329 dollár bevételt ér el egy felhasználóján, mindenféle készülék- és szoftverértékesítést, szolgáltatást beleszámítva. Vajon meddig lehet ezt még fokozni egy ultrasikeres online szolgáltatással? Lehet-e egyáltalán lényeges növekedést mutatni innen? Kicsi az esélye.

(Update: az alábbi grafikon sok sebből vérzik, ahogy Ytse kolléga is nagyon helyesen rámutatott emailben, de nem is arra használjuk itt, hogy bemutassuk, mennyivel jobb az Apple a - teljesen önkényesen kiválasztott - versenytársaknál, hanem hogy láttassa, mennyire nincs már igazi tere a további növekedésnek az Apple-nél. A fenti számokkal egyébként a teljes felhasználószámra vetítve 13 dollárral nőhetne a bevétel. Hardvercéget online médiacéggel összevetni nem szép dolog, az is tény.)

wwdc3.jpg

Akkor tehát teljesen értelmetlen az iRadiót elindítania az Apple-nek? Egyáltalán nem, hiszen a fenti okoskodásban nem lehet számszerűsíteni a megtartó hatást (nehogy a júzer Androidra váltson a Google vagy más hasonló zeneszolgáltatása miatt), netán az extra vonzerőt (bár nehéz elképzelni, hogy valaki csak az iRadio miatt döntsön iPhone mellett), és az egyéb szolgáltatások kiépítésére gyakorolt pozitív hatást. Ezek már egészen más színben tüntetik fel az iRadiót.

komment
Címkék: apple pandora iradio
süti beállítások módosítása