A fél év alatt kevesebb, mint felére zuhanó olajár most talán a legfontosabb gazdasági tényező a világon, és a technológiai szektort sem fogja érintetlenül hagyni. Ez sok szempontból nagyon kedvező tényező, mégsem mindenki örülhet felhőtlenül.
Unásig ismételt közhely, hogy a hirtelen újból "olcsóvá" vált olaj persze nem más, mint globális "rezsicsökkentés", ami az alacsonyabb energiaárak révén több pénzt hagy a családi költségvetésekben. Ezt pedig fogyasztásra költik, és jellemzően ciklikus, azaz nem alapvető fogyasztási javakra, tartós fogyasztási cikkekre.
Jól jelzi egyébként, hogy milyen drasztikus hatása lehet az amerikai gazdaságra az olajár esésének a WSJ ábrája ebből a cikkből. A mi szempontunkból a legfontosabb a jobb szélső ábra, a fogyasztás bővülése a lényeges.
Minden okos lesz
Talán csak véletlen egybeesés, hogy idén sok egyéb (például a görbe TV-k és saját magukat vezető autók) mellett a háztartási gépek viszik a prímet a Las Vegas-i CES-en. Okossütő, okosmosógép, és minden egyéb, ami egy felvilágosult, és költekezőképességét épp visszanyerő nyugati háztartásból nélkülözhetetlen. Nem most indult ez a trend persze, az LG már 2012-ben is hasonlókat mutogatott.
Az mindenesetre biztos, hogy az egyébként is egyre jobb állapotban lévő nyugati háztartások többsége még többet költhet kütyükre, és ezek a kütyük hálózati kütyük lesznek, ami mögé infrastruktúra, szerverpark, szolgáltatás kell. Mindez komoly beruházásokat kíván az internet- és mobilszolgáltatóktól, és végtelen üzleti lehetőséget jelent minden olyan gyártónak, amelyiknek valahogy van köze a hálózathoz és a számítási felhőhöz.
Az energiaköltségek csökkenése a vállalatok költségvetésében pedig több teret hagy például IT beruházásokra is. A nagyvállalati és üzleti IT cégeket kell tehát figyelni, nem a konzumer termékek gyártóit (ez nemcsak az olaj miatt van, az csak ráerősít az egyébként is meglévő folyamatokra ezen a téren).
Lőttek a Teslának?
Van azonban az olajár összeomlásának árnyoldala is. Túl gyors, túl intenzív, a sokk pedig tovagyűrűződő negatív hatásokat okozhat szerte a világban (ez persze lehet múló árny, de lehet akár komolyabb is, majd kiderül). Dotkom szemmel az a lényeges, hogy a tartósan alacsonyan maradó olajár kellemetlen helyzetbe hozhatja az alternatív energia- és üzemanyag-technológiával foglalkozó cégeket.
Mint például a Teslát (vagy éppen a Solar Cityt, hogy tényleg fájjon szegény Elon Musknak). A Tesla jelenleg árusított modelljei persze bőven luxuskategóriában versenyeznek, nem azért veszi őket a célcsoport, mert spórolhat azon a benzinen, amit egyébként másik luxusautóval pöfékelne el.
De ha a Tesla valóban teljesíteni akarja a 2020-ra kitűzött, évi 500 ezer darabos eladási célt, akkor egyre inkább tömegautókat kellene gyártania. Ott pedig a hagyományos modelleknál várhatóan még mindig valamivel magasabb árat legalább részben az üzemanyagmegtakarítás kell, hogy ellensúlyozza. 100 dolláros olajár mellett ennek nagyobb az esélye, mint 50 dollárosnál (évi 500 ezer darab persze még mindig csak niche játékost jelent a nagyokhoz képest).
Az átfogó, igazán hosszú távú trend persze az elektromos (és legalább részben saját magukat vezető) autók előretörése lesz, de az olajpiaci környezet változása akár lényegesen is megnyújthatja azt az időt, amire a Tesla és a többi gyártó valóban tömegtermékké tudja tenni az elektromos autókat. A mérleg másik serpenyőjébe persze kerülhetnek még állami támogatások, de az önmagában szerintem kevés.
Márpedig a Tesla részvényébe nagyon rövid időn belüli nagyon agresszív növekedést árazott be a piac, ami jó eséllyel túlzó. Szerintem látunk mi még lényegesen (25-30 százalékkal) alacsonyabb Tesla árfolyamot is, ami nem jelenti, hogy eltűnne a Föld felszínéről, vagy bármi hasonló katasztrófa érné, csak meg lehet majd venni olcsóbban is.
Update: Cinkotai kolléga felhívta a figyelmemet a Tesla saját kalkulátorára, ahol a lehetséges üzemanyagmegtakarítást lehet számolgatni. Sokváltozós az egyenlet, sokféleképpen lehet jó vagy rossz az eredmény, de egy beszédes apróság van benne: a Tesla még 3,9 dolláros gallononkénti benzinárat szerepeltet benne, most viszont inkább 2,2 dollár az átlagos ár, azaz közel 30 százalékkal alacsonyabb. (Az előbb még megnyílt a Tesla oldala, most már karbantartás alatt, úgyhogy nincs screenshot. Lehet, hogy épp a kalkulátort korrigálják?)
Van screenshot:
Disclaimer: nincs pozícióm a Teslában.