Nem lett Facebook mobil a tegnapi bejelentésből, ami egyáltalán nem meglepő - a formális logika szabályai szerint nem is lesz soha -, de nem is a legunalmasabb forgatókönyv szerint alakult az esemény, meglehetősen erőteljes lépésekről számolt be a társaság. A fókuszban a geolokáció és a Facebook Places, és egyértelműnek tűnik, a Facebook le akarja tarolni ezt a piacot, adott is hozzá minden lehetősége. Persze a versenytársaknak is lesz ehhez egy-két szavuk, de mindenesetre a tegnapi bejelentések messzebbre mutatnak, mint elsőre tűnhet.
A tegnapi fejlemények:
- Mobilalkalmazások számára is elérhetővé válik az egységes facebookos bejelentkezés, a weben elérhető Facebook Connecthez hasonlóan.
- A Placesre építő alkalmazások számára megnyílik a megosztott helyinformációk olvasására szolgáló eddig elérhető API mellett a helyinformációk megosztását és keresését is lehetővé tévő csatlakozás is.
- Megjelennek a helyi és szélesebb körű kereskedelmi ajánlatok is a Facebook Placesben.
- Zuckerberg megint kategorikusan kijelentette, hogy nem lesz Facebook mobil.
Egy login mindenek felett
A Facebook saját bevallása szerint 200 millióan használják a különféle mobilalkalmazásait, ami több mint háromszorosa az egy évvel ezelőttinek, és ugrásszerűen nő, nem véletlen tehát, hogy a mobilfejlesztésekre koncentrál a társaság. A Facebook Connect jól vizsgázott a weben, ugyanerre számítanak a mobilos megoldásnál is, ami lehetővé teszi az alkalmazásokban, hogy saját login helyett a felhasználók a Facebookos identitásukkal, két kattintással jelentkezzenek be. Az eredmény: egyszerűbb, gyorsabb, sztenderdizált megoldás, mindenki legnagyobb örömére, és a jövőben már mobilalkalmazás sem létezhet Facebook nélkül - kis túlzással persze.
De ez volt a kisebb jelentőségű téma tegnap, sokkal fontosabb a Places. A geolokáció kétségtelenül az egyik legforróbb terület a mobilinternetes piacon, túl a kísérletezős, egzotikus újdonság stádiumán, de a világos és „beállt”, innovációmentes profittermelésen még innen. A Facebook pedig eddig mintha késésben lett volna (a Places augusztusban debütált), de 500 milliós felhasználói bázisával - amiből ugyebár 200 millió mobilon is facebookozik - komoly fejtörést okozhat a feltörekvő kisebb cégeknek, mint a SCVNGR, a Foursquare vagy a Gowalla, de ugyanígy az ebben a játékban szintén kicsit lemaradónak tűnő Google számára is.
A mobilalkalmazások fejlesztői eddig csak olvashatták a FB Places adatait, azaz legfeljebb csak azt tudhatták, hogy egy felhasználó bejelentkezett ide vagy oda, és erre építhettek funkciókat. Mostantól lehetőség nyílik a helyadatok módosítására is, azaz a felhasználók frissíthetik a FB Places státuszukat külső alkalmazáson keresztül is. A párhuzamos bejelentkezéseket kezelő „über-check-in” alkalmazások eddig is léteztek, de ezentúl a FB is bekerülhet alájuk. A fejlesztők az újonnan megnyitott API segítségével kereshetnek is a Places adatbázisában, azaz ajánlhatnak is a felhasználó helyzete alapján lehetőségeket, új helyszíneket, mindenféle finomságot.
Kicsavarja az üzleteket versenytársak kezéből
Mindez kiegészül még az egész geolokációs játék lényegét adó kereskedelmi ajánlatokkal, Deals néven, amit sokan már eleve a Places augusztusi startjakor hiányoltak. A FB 22 kiemelt, és 20 ezer kisebb, helyi partnerrel indítja útjára a checki-inekhez kötött különféle akciókat, kedvezményeket nyújtó szolgáltatást, ami egyértelműen kesztyűd dob a Foursquare-nek és a többi versenytársnak.
Két nagyon fontos előny van a Facebook birtokában: az egyik a már eleve meglévő hatalmas mennyiségű céges oldal, amelyek számára hamarosan elérhetővé válik a Deals (először az amerikaiaknak, majd később mindenhol), összekapcsolva az egyébként is meglévő közösségi kommunikációjukkal. Ezzel pedig olyan felhasználókat is elér, akik korábban nem is gondolkodtak a geolokáció mibenlétén (de okostelefonjuk van), és nekik mindez a Places-zel lesz egyenlő. Kis szerencsével a FB öngerjesztő folyamatot indíthat útjára félmilliárdos felhasználói bázisában, főleg mivel a check-inekhez hasonlóan a különféle ajánlatokra is rá lehet „tagelni” ismerőseinket, így ők is megkapják ugyanazokat az előnyöket.
A felhasználói bázis ugrásszerű növelése persze kedvező lehet a versenytársaknak is, de a Facebook másik stratégiai előnye, a kalózárazás nem. Mark Zuckerberg kijelentette tegnap, hogy ingyenesen nyújtják a Deals lehetőségét az üzleteknek, azért csinálják, mert ez mindenkinek jó (persze...). Ezek után pedig a sarki cukrászda vagy cipész erősen el fog gondolkodni azon, hogy érdemes-e akármilyen szolgáltatásért fizetni egy garast is, ha a Facebook ingyen adja ugyanazt, talán még jobbat is. A Facebook ezt megteheti, a versenytársak hosszú távú üzleti modellje viszont alaposan megbillen.
Nem meglepő mindezek alapján, hogy Zuckerberg a tegnapi eseményen is kerek-perec kijelentette, nem lesz Facebook mobil, a cég nem hardvergyártó, nem fizikai termékeket akar eladni, és egy ilyen akcióval egyszerűen elidegenítené magától a legfontosabb partnereit, akik hirtelen versenytársat látnának benne. Ehelyett a minél mélyebb integrációra törekednek, hogy minden, ami a neten zajlik, keresztülfolyjon a Facebookon - és ez különösen így van a mobilszférában. Hol is láttunk már ilyet? Ja igen, épp ezt csinálta a Google, amikor szinte monopolizálta a „web 1.0” központját, a kereséseket, és nagyon hasonlít a stratégia lényegét tekintve az Android létrehozásának céljára is.
A versenytársak sem alszanak
Véletlen, vagy sem, de Dennis Crowley, a Foursquare alapítója és vezetője épp tegnap ejtett el néhány érdekes megjegyzést egy konferencián arról, hogy milyen irányokban tapogatóznak a fejlesztésekkel. Miközben a Facebook most a már kitalált funkciókat párosítja brutális felhasználóbázisával, a Foursquare igyekszik innovatív maradni. Ilyen ötletekről beszélt Crowley:
- Az ajánlások testreszabása a check-inekben rejlő mintázatok, felhasználói szokások mélyebb elemzésével (egy tök ismeretlen városban pl. kaphatunk ajánlásokat, hogy a környéken melyik kocsma vagy étterem tetszene)
- Automatikus check-in az ember zsebében lévő telefonról, vagy legalábbis a check-in automatikus felajánlása a koordináták alapján. Crowley is elismerte, hogy ez a mostani telefonokkal - a GPS pontatlansága és a gyenge akkumulátorok - miatt nem lehetséges.
- A konkrét üzlethelyiségek mellett szerepet kaphatnak a márkák is, mint a Twitter különféle promóciós lehetőségeinél
- Újabb fajta üzletek, speciális ajánlatok
Egyetlen apró bökkenő van ezekkel a lehetőségekkel: a Facebook mindet könnyedén meg tudja valósítani (az automatikus bejelentkezést persze ugyanúgy nem), miközben a FB szolgáltatásai a rengeteg felhasználó miatt, akikről a Facebook sokkal mélyebb profillal rendelkezik, mint a Foursquare, vonzóbb, élettel telibb, profitabilisabb lehet a partnerek és a felhasználók számára is.
Mindez nem jelenti, hogy ne élhetne meg akár több ilyen szolgáltatás is a Places árnyékában, de egyelőre nehéz elképzelni, hogy akármelyikük is letéríthetné a Facebookot arról a pályáról, amin most teljes tömegével nekilendült.
Szerinted is minden a Facebookon keresztül fog zajlani az elkövetkező években?
Update: A poszt élesítése után botlottam ebbe az interjúba, ami a Facebook mobilüzleteinek fejével, Henri Moissinackel készült, néhány érdekes adat kerül benne felszínre:
- A Facebook felhasználók fele naponta visszalátogat a portálra (napi 250 millió látogató)
- Már 500 ezer alkalmazás érhető el a Facebookon
- A mobilos használat 60 százaléka mobilos böngészőkön keresztül zajlik alkalmazások helyett, 15 százalék az SMS súlya.
- Mobilon a legaktívabbak a felhasználók Indonéziában, Dél-Afrikában, Kenyában, Kanadában és az Egyesült Államokban, ahol az asztali gépeken eltöltött idő 60 százalékának megfelelő idő jut mobilra is.
- A Facebookon a felhasználók közel kétszer annyi időt töltenek, mint a Yahoo-n, és több mint négyszer annyit, mint a YouTube-on.