Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

A Microsoft lenyűgöző metamorfózisa

2013. október 28. 08:38 - Dr. Justice

A Microsoft csütörtök esti gyorsjelentése sokkal több érdekes és hasznos információt tartalmazott annál, hogy bevételek és a profit terén is túlteljesítette a cég az elemzői várakozásokat június és szeptember között. Az üzleti szegmensek totális átszervezésével ugyanis a Microsoft látványosan szakított korábbi önmagával, és végre a maga valójában kezd kirajzolódni a szemünk előtt az "igazi" Microsoft. Meg valami egészen új is.

ButterflyLifeCycle.gif

Variálnak a kimutatásokkal

A Microsoft a korábbi felosztás helyett teljesen új szegmenseket vezetett be a gyorsjelentésében, a bevételeket Devices & Consumers, valamint Commercial, azaz üzleti csoportokra bontotta. Ezekre viszont csak 2012 harmadik negyedévéig visszamenően adott meg adatokat, korábbról csak a régi felosztásban vannak meg a számok. 2013 második negyedéve az utolsó időszak, amire mindkét felosztás megvan, így itt nyilaztam össze, hogy melyikből melyikbe "vándoroltak" az elszámolt bevételek (az új szegmensek részletes leírása a poszt végén).

Screen Shot 2013-10-27 at 21.49.08_2.png

A fenti ábráról világosan látszik, hogy a régi és új osztályozás összevetése lehetetlen (és több ponton is mintha kicsit inkonzisztens lenne az új rendszer), így az elemzők és befektetők elveszítik jó időre a lehetőséget, hogy egy-egy negyedév eseményeit valódi historikus kontextusban szemléljék. A vállalat pedig ha akarja, elleplezheti kellemetlen gyengeségeit, a riasztó számokat "becsomagolva" a kevésbé gyengén teljesítő üzletekbe. Ez minimum aggasztó befektetői szemmel, hiszen legalábbis részben biztosan ez a célja a Microsoftnak.

Egyúttal viszont egy hatalmas erősségére is rávilágít: a cég bevételének 60 százaléka, mintegy 11,2 milliárd dollár vállalati, üzleti fogyasztóktól érkezett az elmúlt negyedévben. A Microsoft mindenféle ellenkező percepcióval szemben nagyon jól menő nagyvállalati IT specialistává nőtte ki magát. Erre alapoz a Longboard Asset Management is,szerintük a Microsoft 60 dollár felett jár majd három éven belül, éppen emiatt. (A prezentációt a Dotkom Facebook oldalán posztoltam még egy hete. A Longboard azzal hívta fel magára a figyelmet év elején, hogy a Teslára  200 dolláros célt lőtt be. Akkor 55 dolláron állt a részvény, most 170 dollár az árfolyam).

jpg.pngA Longboard érvelése, egyedül a dual-bootos hibrid eszközöket tartom benne furcsának.( via Business Insider)

A háztartásoknak értékesített Windowsból származó bevétel ezzel együtt 22 százalékkal zsugorodott, de az új szegmensekre tekintve ez sokkal kevésbé tűnik fájdalmasnak (bár kétségtelenül az), mint ahogy a publikum korábban gondolhatta. Ha a fogyasztói PC-piac tovább zsugorodik is (biztosan fog), a Microsoftot nem rántja magával, az tuti. Ahogy már korábban is írtam,már maga a Microsoft is letett a PC-piacról, nem véletlenül.

Screen Shot 2013-10-27 at 21.10.16.png

Integráció magas fokon

Az új szegmenseknek ráadásul még ennél is van egy sokkal mélyebb és fontosabb üzenete. Ahogy Horace Dediu is rámutat, az új felállás megcáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy a Microsoft a teljes szervezeti kultúráját meg akarja változtatni, és az eddigi, üzleti divíziókra épülő felépítés helyett funkcionális szervezetet akar létrehozni. Ez az első igazán látványos lépés azóta, hogy a cég a publikum előtt is elismerte, identitásválsággal küzd, és Ballmer kitűzte a zászlajára a "készülékek és szolgáltatások" mottót. Aztán bejelentette, hogy nyugdíjba megy (valószínűleg megkérték rá).

A nem közvetlenül termékek előállításához kapcsolódó közvetett költségeket ezentúl csak a két nagy pillér, a fogyasztói és az üzleti szegmenscsoportok szintjén mutatják ki, a Microsoft saját bevallása szerint pedig az integrált modellben arra ösztönzik az egyes egységeket, hogy szorosan együtt dolgozzanak. Ebben a modellben nincsenek egyedi üzletágak saját profittal, teljes értéklánccal, hanem a termékeken a folyamatba egymás után bekapcsolódó funkcionális területek (kutatás, fejlesztés, dizájn, beszerzés, marketing, értékesítés, stb.). Honnan ismerős ez? Igen, az Apple működik így.

Ekkora vállalatoknál ez egyébként rendhagyó megközelítés. A fenntartása súlyos feszültségekkel jár, és hatalmas energiákat emészt fel az Apple-nél, és a létrehozása egy másként működő szervezetben szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik a Microsfot esetében. Nem véletlen, hogy új vezért keres a cég, még ha maga Steve Ballmer is ismerte fel a változás szükségességét (hogy helyesen, az majd elválik). A végeredmény ezzel együtt lehet sikeres, még ha nem is olyan értelemben és azokon a piacokon, ahol az Apple sikerre vitte a modellt.

Nagy a zűr

Egy jól sikerült gyorsjelentéstől persze még nem jön rendbe minden a Microsoftnál. Ha hihetünk a pletykáknak, házon belül hatalmas a káosz: Bill Gates aktívan vissza kíván térni a cég életébe, hogy rendet tegyen; óriási a bizonytalanság Ballmer utódlása körül; a vállalat épppen arra készül, hogy egy 5,44 milliárd dolláros Nokiát integráljon; mindemellett pedig egy "dupla vagy semmi" fogadásnak tűnő stratégia- és kultúraváltásba fogott bele (mindez persze szorosan összefügg).

Ezzel együtt ha valaki hisz a sikerben, akkor idejekorán lépnie kell a befektetéssel, ha nem akar lemaradni, a tőzsde ugyanis sokkal előbb árazza be a fordulatokat, mint ahogy a közvélemény számára nyilvánvalóvá válik. Én hajlok rá, hogy a Longboard Asset Managementnek adjak igazat, a mindenki által lesajnált cégek komoly meglepetésekre képesek (ez történt a Yahooval, a HP-vel és a Nokiával is, az elmúlt másfél év három nagy tőzsdei feltámadójával is). A Microsoft ráadásul nem is fest olyan ágról szakadtnak, épp hatéves csúcsokat készül megdönteni.

download_1.png

Disclaimer: nincs Microsoft részvényem, de még lehet.

----

A Microsoft új szegmensei részletesebben:

Fogyasztói licencek

  • Magáncélú Windows
  • Magáncélú Office
  • Windows Phone és szabadalmi licencek

Fogyasztói hardver

  • Xbox konzolok, külső fejlesztésű játékok, előfizetések és kiegészítők
  • Surface
  • PC-kiegészítők

Egyéb fogyasztói bevételek

  • Magáncélú Office 365 előfizetések
  • Keresőhirdetések
  • Xbox Live tranzakciók
  • Windows Phone Marketplace bevételek
  • Saját fejlesztésű videójátékok

Üzleti licencek

  • Üzleti felhasználóknak értékesített Windows
  • Üzleti felhasználóknak értékesített Office és egyéb üzleti szoftverek (Exchange, SharePoint, Lync)
  • Szervertermékek

Egyéb üzleti bevételek

  • Nagyvállalati support és tanácsadás
  • Üzleti Office 365
  • Windows Azure

 

komment
Címkék: microsoft
süti beállítások módosítása