Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Tényleg az Apple lenne a legolcsóbb?

2011. március 22. 16:20 - Dr. Justice

Az iPad 2 megjelenésének időpontjához képest kicsit többet tudunk már a versenytársak árairól is, és úgy tűnik, nem volt elhamarkodott a megállapítás, hogy az Apple ezúttal nemcsak elsőként lépett egy új piac megnyitása felé, hanem érezhető árazási előnyt is szerzett a táblagépek terén: a belépő modell lényegesen olcsóbb bármelyik versenytársnál, és a többi változatnál sincs összevethető, kedvezőbb árú termék a piacon. De igazából nem is ez a lényeg, bár kétségtelenül alaposan hozzájárul a cég dominanciájához az új piacon.

Fontos, hogy kiragadott példák jönnek, nincsen kapacitásom egy teljes tabletpiaci körképet összeállítani az összes termék árával és specifikációival, de nem is célom. Az alapfelállást és trendet jól érzékeltetik a példák is.


A kép a Belsőség blogról származik

A többi vagy drágább, vagy kisebb

Ma a Research in Motion is közzétette a régóta várt tabletje árazását, a BlackBerry Playbook különféle modelljei első ránézésre ugyanannyiba fognak kerülni, mint a megfelelő iPad modellek, azaz a csak WiFi kapcsolatra képes 16, 32, illetve 64 gigabyte-os modellek rendre 500, 600 és 700 dollárba (mínusz egy cent) fájnak majd a felhasználóknak.

Egyetlen eltérés, hogy a Playbook kijelzője a most elérhető, legalább 600 dollárba kerülő Galaxy Tabhoz hasonlóan 7 inches hüvelykes, szemben az iPad 9,7 inches hüvelykes kijelzőjével, ami azért nem elhanyagolható különbség, valakinek pozitív, valakinek negatív irányba (a csak WiFi-s, 7 inches  hüvelykes Galaxy Tab talán 400 dollárért kerülhet piacra).

Egy másik „iPad Killernek” tartott, mostanában debütáló táblagép, a Motorola Xoom árazása nem hasonlítható össze ilyen egyszerűen az iPaddel, de az biztos, hogy az első modellek 800 dolláros ára érezhetően borsos volt az iPadhez képest. Alig pár nappal ezelőtt ugyanakkor kiderült, hogy a 10 inches hüvelykes, 32 gigabyte-os, csak WiFi kapcsolódásra alkalmas modell ára (600 dollár) megegyezik a hasonló paraméterekkel rendelkező iPadével.

Összefoglalva tehát az iPad 2 bemutatásakor tett kijelentésem, miszerint másoknak nem sikerült az iPaddel technológiailag összemérhető terméket olcsóbban piacra dobni, továbbra is áll.

Update: A Samsung nem sokkal ezelőtt mutatta be a Galaxy Tab két nagyobb változatát, a 10, illetve 8,9 inches hüvelykes táblagépek a legtöbb fontosnak tartott hardvermutatóban erősebbnek tűnnek, mint az iPad 2. A 8,9 inches hüvelykes készülék ráadásul valamivel olcsóbb is lesz: a 16 gigabyte-os modell 469 dollárba fog kerülni, a 32 gigabyte-os pedig 569 dollárba. A 10,1 inches hüvelykes modell ára megegyezik a megfelelő iPad 2 modellek árával. Apró szépséghiba, hogy nincs pontos dátum, azon kívül hogy "nyáron" érkeznek a boltokba a gépek.

Olvasnivaló a Dotkomon:
Az Apple megint lekörözte a konkurenciát

Érdemes leszögezni egyébként, hogy a hardverspecifikációk sorról sorra történő összehasonlítása engem az iskolai autóskártya-csatákra emlékeztet. Marha élvezetes, csak éppen a kártyákon szereplő autók használati értékéről nem mond semmit, pláne nem mond semmit arról, hogy azok a bizonyos járgányok vajon üzletileg milyen sikert vagy kudarcot hoztak a gyártóknak. Ugyanez a helyzet a tabletekkel is. Amikor összemérhetőségről beszélek, pusztán arról van szó, nem durván jobb, nem durván rosszabb hardverekről van szó, de a hardver távolról sem minden.

Sokkal érdekesebb, hogy az iPad, mint termék, azaz a hardver, szoftver, dizájn, tartalom, felhasználói élmény, disztribúció, és igen, bizony, a hype együtteseként komoly előnyben van a piacon, a többi gyártó pedig egyelőre csak követő szerepet játszik, tekintve, hogy nincs masszív értékesítési volument felmutató konkurencia a piacon (ami idővel nyilván változik, a kérdés, hogy meddig tart ki az Apple előnye).

Mindehhez jelenleg még érezhető árazási előny is társul. A belépőszintű iPad ára csak 500 dollár, azaz kb. 17 százalékkal olcsóbb, mint a legolcsóbb, reálisan szóba jöhető versenytársak (mostani ismereteink szerint). Ez kulcsfontosságú lehet, bár pontos adataim nincsenek, a hírek szerint ez a modell fogy messze a legjobban. A Mac, iPod, iPhone vonalon mozogva ez tehát az első olyan termékszegmens, ahol az alsóbb árpontokat is igyekszik megcsípni az Apple, rögtön a kezdetekkor.

Nem mintha ne lehetne fogást találni az iPaden, például az USB-portok, SD-kártyaolvasó vagy akár a Flash-támogatás hiánya miatt, de ebben a versenyben nem ezek a kulcsszempontok, a versenytársak túlságosan a hardverspecifikációra koncentrálnak - mutat rá a Gartner elemzése is. „A tablet az alkalmazásokról szól, és a különféle felhasználási módokról. Az Apple úgy tűnik felismerte ezt, mert arra fókuszál, hogy a hardvert a felhasználói szokások szolgálatába állítsa” - véli az elemzőcég, hozzátéve, hogy az Apple a jövőben is a „tabletpiac csúcsán” marad.

A tablet (inkább) PC (mint mobil)

Még valami, ha már a felhasználási módoknál tartunk. Szintén aktuális vita, hogy a tabletek „belerágnak-e” a személyi számítógépek értékesítésébe, vagy sem. Szerintem nem rágnak bele, merthogy igazából egy kategóriába kellene számolni őket. Igaz, technológiai szempontból jobban hasonlítanak nagyra hízott okostelefonokhoz, hasonló (vagy épp azonos) szoftver fut rajtuk, jóformán ugyanolyan alkatrészekből építik őket, stb., ezért sok statisztikában ezekkel szerepel egy kategóriában.

Sokkal fontosabb ugyanakkor a felhasználás módja. A tabletek javarészben a PC-ktől, asztali és leginkább hordozható gépektől vesznek át funkciókat, az okostelefonoktól csak olyan felhasználási módok kerülnek át a tabletre, amelyeket a felhasználók „kényszerűségből” ültettek át korábban a mobiljukra. A felhasználást tekintve tehát a tablet nem mobil, hanem a PC új generációja, mint az asztali gépekhez képest bizonyos tekintetben korlátozott funkcionalitású laptopok és más hordozható számítógépek.

Erről már a Dotkom fészbukján is volt szó, megint csak egy Portfolio.hu-n megjelent cikk kapcsán, amiben egyébként szintén a Gartner adatai szerepelnek.


(Bea visszavonhatatlanul a blog állandó közreműködőjévé vált)

Update: zzebra linkelte az asymco érvelését, ami "post-PC" eszközöknek tekinti a tabletet. Az érvelés elég világos, a középpontjában többek között a géppel való interakció áll, ami valóban markáns átalakuláson ment keresztül a számítástechnika egyes szakaszai között. E tekintetben a tablet valóban nem PC, és a laptoppal való párhuzam hibás (utóbbi fenntartó innováció, előbbi viszont "disruptive", azaz formabontó). Viszont ha így tekintünk a fenntartó, illetve formabontó innovációk sorozatára, akkor talán még nem tartunk ott, hogy a tabletek rontsanak a PC-k értékesítési mutatóin (mint ahogy a korábbi szakaszoknál is lényeges átfedés volt).

14 komment
süti beállítások módosítása