Javában tombol a biliben az új vihar az Apple körül, a "mapgate", a Google a térképészet koronázatlan királyaként tetszeleg, de nem sok szó esik a lokáció-navigáció-térképészkedés egy másik (elvileg) nehézsúlyú szereplőjéről, a Nokiáról. Pedig jóformán ők találták ki, hogy a mobillal navigálni is lehetne.
A Nokiának volt egy csodás álma
Az asymco.com-ot jegyző Horace Dediu twitfolyamában fedeztem a fel a linket egy 2007-es New York Times cikkre a Nokia addigi (és talán egész) történetének legnagyobb felvásárlásáról: a cég 8,1 milliárd dollárért akvirálta a chicagói Navteqet, hogy beépítse készülékeibe az amerikai cég műholdas navigációs szolgáltatásait.
Az egy dolog, hogy a piac szerint túl nagy árat fizetett akkor a Nokia - az általános jó hangulatban is 4 százalékot esett az árfolyam, és az elemzők is az akvizíció túlárazottságáról harsogtak -, sokkal lényegesebb, hogy egyértelmű vízió körvonalazódott akkoriban a Nokiánál. Vezető szereplők akartak lenni a navigáció és a mobiltelefónia összekapcsolásában, és erre jelentős forrásokat voltak hajlandók áldozni (nem a Navteq volt egyébként az egyetlen akvizíciója a cégnek ezen a téren).
Ne feledjük, ekkoriban még tombolt a navigációs cégek körüli hype, a piac kedvence volt a TomTom és a Garmin (az azóta szintén csúnya fordualtot vett Research In Motion mellett), azaz egész bátor és újító gondolat volt, hogy a mobilgyártó Nokia ezek nyomába akart eredni.
Azóta tudjuk persze, hogy a dedikált navigációs készülékek és szoftverek a mainstream számára technológiai zsákutcának bizonyultak, de azt is, hogy az okostelefonok válnak az elsődleges navigációs célszerszámmá, különben nem is lenne "mapgate". Azaz a Nokia nagyon is jól gondolta annak idején, hogy ebben kellene erősítenie.
Ha követed a Dotkomot a Facebookon, akkor már találkozhattál ezzel az ábrával.
Követed, ugye?!
Csak meg kellett volna valósítani
Dacára a korai felismerésnek és a jelentős tudásnak, a Nokia mégsem lett a legfontosabb szereplő a mobiltérkép és navigáció terén, legalábbis a felhasználók tömegeinek fejében nem. Ezt a szerepet részben a Google Maps lopta el, az Apple bénázása tükrében ráadásul sikerül magát úgy pozicionálni, mint az egyedüli tökéletes megfejtés a problémára.
A Nokia egész kórtörténetét szépen lehet leírni egyetlen számmal is: a Nokia piaci kapitalizációja jelenleg nagyjából 10,3 milliárd dollár, azaz nagysággrendileg akkora, mint a Navteqé volt az akvicíció idején (ami egyébként körülbelül a Nokia legutóbbi csúcsán történt, azóta a cég elveszítette piaci értékének 93 százalékát). De ez még csak a felszín.
A "Location & Commerce" szegmens kevesebb, mint 4 százalékát adta a cégcsoport árbevételének 2012 második negyedévében, az IFRS szabályok szerint pedig üzemi szinten vaskosan veszteséges volt (non-IFRS számítás szerint legalább hajszálnyi pozitív eredményt hozott, bár leginkább csak az agresszív költségcsökkentések miatt). A Navteq külön divízióként 2011 előtt soha nem volt nyereséges üzemi szinten.
A Nokia szerint ráadásul a navigációs árbevétel visszafogott, 4 százalékos bővülése elsősorban az autógyártóknak értékesített licenceknek köszönhető. Egyfelől a fenti grafikon alapján világos, hogy ennek az üzletnek milyen kilátásai vannak, másfelől pedig érdemes vetni a lényegében összeomló európai autópiacra egy pillantást, hogy érezzük, ez nem az a sztori, amire 8 milliárd dollárt kifizettek 2007-ben.
Az akvizíció valószínűleg nem térült meg. Mondhatjuk persze, hogy a Nokia nem a navigáción, hanem az általa még vonzóbb készülékeken akar keresni (a "házon belüli" licencek transzferára is valószínűleg így van meghatározva, ezért nincs nyereség), de erről is tudjuk, hogy nem jött össze az elmúlt években.
Még próbálkoznak
PR-fronton már támadásba lendült a Nokia, Conversations nevű blogján a társaság igyekszik kidomborítani a térképes-navigációs szolgáltatásai erejét, összevetve az Apple és a Google kínálatával. Mint oly sok másban, ezen a téren is részben a Microsofttal kötött partnerségtől és a Lumiáktól várja az áttörést a cég.
A gyorsjelentésben is kiemelték, hogy a Nokia Location platform a Bing térkép része lesz a Windows Phone 8-ban, és egyébként ingyenes turn-by-turn navigációt kínálnak a Nokia Drive keretében minden WP8-as Lumia felhasználónak az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. A Nokia térképes tudása központi része lesz a Lumia-élménynek - állítja a Nokia. Sőt, a maps.nokia.com-on a Nokia is igyekszik mindenki számára elérhetővé tenni a saját térképes alkalmazásait.
Ennek ellenére ezen a téren is jelentős késést kell behozni, és feledtetni több évnyi bénázást. Hiába a sok munka, külső szemlélő számára még így is a mezőny végéről indul a Nokia, annak ellenére, hogy láthatóan az elsők között (vagy éppen elsőként) ismerte fel a mobil navigáció fontosságát.
És arról még egyáltalán nem is beszéltünk, hogy a sok nagy hiszti ellenére nem is olyan biztos, hogy csak a navigáció miatt hajlandóak lennének a felhasználók készüléket, márkát, platformot váltani.
Az eredetin még több adat van - Forrás: Conversations by Nokia