A tavalyi 100 milliós "elszólás" megtetszhetett Tim Cooknak, idén pontosan ugyanazt a játékot játszotta el a befektetőkkel, csak épp 170 millió darab iPadet említett. Ennyit adtak el ugyanis a legelső modell megjelenése óta egészen a mai napig, amiből világosan megbecsülhető, mennyi is ment el az előző negyedévben. Nem sül ki belőle szép eredmény.
Forrás: Engadget
Az Apple a legutolsó ismert negyedév végéig, azaz június 30-ig összesen 155,116 millió iPad eladását tette közzé, az azóta eltelt 114 napban tehát 14,884 millió deszkát passzoltak el, ha hihetünk Tim Cook 170 milliójának. A harmadik negyedév viszont több mint három hete, szeptember végén befejeződött, azaz időarányosan csupán hajszálnyival több mint 12 millió iPad talált gazdára a harmadik negyedévben, 14,5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Nem hogy nem nő, hanem egyenesen zsugorodik az eladás.
Márpedig ez nagyon rossz hír. Az elemzők nagyjából 14,5 millió darabra számoltak (legalábbis ennyi a konszenzus, ettől nyilván felfelé és lefelé is eltérnek az egyedi becslések), azaz megint közel 20 százalékkal alulteljesít az iPad-szegmens a várakozásokhoz képest, pont mint egy negyedévvel ezelőtt. Sebaj, a piacnak van egy hete megemészteni az ügyet, nem is hiszem, hogy ez viszi majd a prímet a gyorsjelentésben (ahogy az előzőben sem ez volt a lényeg), sokkal inkább az iPhone első tíz napja lesz a lényeges.
Két és fél évet lépett vissza az Apple?
De a 12 millió akkor is gyenge, ha önmagában egészen elképesztő mennyiség is. 2012 első negyedévében, azaz másfél éve volt utoljára ennél alacsonyabb az eladott iPadek száma. Ami még durvább, hogy az iPad-eladásokból származó bevételt tekintve pedig 2011 első negyedévében volt utojára ennél gyengébb a teljesítmény. Feltéve, hogy az eladott iPadek átlagára megegyezett a megelőző negyedévivel, ami a trendet látva még optimista feltételezés is, jó eséllyel tovább csökkent az átlagár az iPad mini miatt.
Ehhez képest az iPad Air, bármilyen tetszetős és vonzó termék is, szerintem semmilyen lényegi változást nem fog okozni ezekben a trendekben. A retina iPad a volumeneken dobhat, de tovább húzza majd lefelé az átlagárat, így a bevételeken nem lódít akkorát, ráadásul a retinafelbontású panel miatt még jó eséllyel a bruttó margint is lehúzza valamelyest, azaz a profithatása még gyengébb lesz.
Ezek alapján az iPadtől kár azt várni, hogy az iPhone-hoz hasonló brutális növekedési hajtóerő lesz. Az iPhone készületlenül érte a versenytársakat, több éves előnyre tett szert az Apple. A tabletre már gyorsabban tudott reagálni a piac, és mintha a tömegtermékesedés is gyorsabb ütemben indult volna meg. Félő, hogy a következő "nagy dobást" még előbb lecsapja a konkurencia, úgyhogy nem véletlenül van nagyon olcsón az a bizonyos "sorsjegy" az Apple részvény árazásában (*)
---
* Nagyon röviden összefoglalva: az Apple részvénnyel az ember manapság egy nem vagy alig növekvő, viszont brutális kézpénzáramlást kínáló részvényt vesz viszonylag jó áron, és kap mellé egy jövőre vonatkozó sorsjegyet. A sorsjegy akkor fizet, ha minden valószínűséggel szemben mégis sikerül egy új, nagy növekedést kínáló termékszegmenst nyitnia a cégnek. Ha nem jön össze, akkor a sorsjegy értéktelen, marad az egész jó áron megvett "szimpla" részvényünk.
Disclaimer: rendelkezem Apple részvényekkel.