A napokban zajlik az internetes világ egyik legmeghatározóbb konferenciája, a Web 2.0 San Franciscóban. Az éppen legmenőbbnek számító cégek fejeseinek fellépései és az egymást érő kisebb-nagyobb vállalati bejelentések mellett tegnap megtartotta már-már tradicionálisnak számító prezentációját Mary Meeker, a Morgan Stanley internetes elemzője is. Meeker híres a Web 2.0-án előadott pergőtüzeiről, a rekordja állítólag 10 perc alatt 75 slide, de idén „csak” 49 slide jutott az előadásra, ebből mazsoláztam ki a legérdekesebbeket (a teljes prezentáció elérhető a Morgan Stanley oldalán).
Az 51 éves Mary Meeker közel két évtizede gyárt meghatározó elemzéseket az internetes szektorról, a kezdetektől a Morgan Stanley színeiben. A kilencvenes évek közepén résztvett a dotkom-éra kézről kézre járó alapművének, a The Internet Reportnak az elkészítésében, elemzőként jelen volt a Netscape történelmi mérföldkőnek számító tőzsdei bevezetésénél 1995-ben, de ugyanígy résztvett a Google IPO-jában is 2004-ben. A dotkom-lufi kidurranása alaposan megtépázta a hírnevét, sőt, perbe is fogták sok más elemzővel és Wall Street-i társasággal együtt azzal a váddal, hogy túlzottan optimista elemzésekkel vezették félre a később pórul járt befektetőket. Meeker viszonylag épségben keveredett ki az ügyből, nem marasztalták el (sok elemzőt örökre eltiltottak a részvénypiactól), és azóta hírnevét is újraépítette. Az első nagy kutatáshoz hasonlóan az évek során több szegmensről tett közzé hasonlóan mély elemzést, többek között az ő nevéhez fűződik a többéves munka után tavaly publikált, több mint 450 oldalas The Mobile Internet Report is, ami joggal pályázik a mobilinternetes világ „bibliája” címre.
A mobil irgalmatlan térnyerése
Az eddig eladott iPhone, iPad és iPod Touch készülékek száma brutálisan elválik attól a növekedési pályától, amit a korábbi fejlődési szakaszok meghatározó vállalatainál, termékeinél láttunk. Persze az összehasonlítás önkényes, de Meeker olyan vállalatokat szedett elő, amelyek a maguk korszakában legalább akkora durranásnak számítottak, mint most az Apple. Azt is tegyük hozzá, hogy ha az iOs termékekhez hozzáadnánk a BlackBerryket, androidos és Nokia okostelefonokat, a grafikon kilógna a monitorról.
A feltörekvő piacokra kell figyelni
A mobilinternetes forradalom a legvadabb fejlődést nem is a fejlett piacokon, az Egyesült Államokban és Japánban hozza, bár az amerikai piacon a harmadik generációs mobilpenetráció épp hogy fele a japán és koreai szintnek. Ezeken a piacokon a masszív felhasználói bázis vitathatatlan üzleti lehetőségeket jelent, de az igazi vitamin a legnagyobb feltörekvő piacokban van, az a király, aki idejekorán meg tudja vetni a lábát ezekben az országokban. A CEE-térségből egyébként a Top30-ba Lengyelország (11.), Ausztria (24.) és Románia (30.) fért be a 3G előfizetők száma alapján.
Csak az okostelefon játszik
Meeker szerint a világszerte értékesített okostelefonok száma már 2012-ben meg fogja haladni az asztali és a hordozható számítógépek együttes értékesítését, és miközben utóbbi piac növekedése szépen tovább lassul a következő években, az okostelefon-piac nem lankad. Kérdés, hogy a 2013-ban 600 millió eladott okostelefonba a tabletek is beleszámítanak-e, mindkét verzióra lehetne érveket hozni. Mindenesetre impresszív.
Hiányzik 50 milliárd dollár az internetes hirdetési piacból
Miközben egyre zsugorodik a különféle „hagyományos” médiaformákra szánt idő, a reklámköltések a printben és tévében csak jókora lemaradással követik, az interneten töltött idő viszont folyamatosan növekszik - egy hajszálra van sokáig egyeduralkodó televíziótól -, a reklámköltésben viszont Meeker szerint nagyjából 50 milliárd dolláros rés tátong, ekkora pénzt lehetne elvileg kiszedni a hirdetőkből az értékes elérésekért, amit az internet nyújt.
Egy másik slide-on Meeker összevette a Facebookon legnépszerűbb márkákra adott „like”-ok számát a legnépszerűbb televíziós sorozatok nézettségével, és világosan kirajzolódik, amit egyébként is sejthetünk: a Facebookon a vállalatok szinte ingyen jutottak hozzá akkora fogyasztóközönséghez, mint amekkorát csak a legdrágább idősávokban, a világ minden pénzét elköltve érnek el a televízión keresztül.
A videó a tuti
A hirdetési piacból hiányzó szelet jelentős részét valószínűleg a videóletöltések hirdetési bevétellé konvertálása töltheti be, ami eddig igazán meghatározó arányban még senkinek sem sikerült (bár kétségtelenül vannak erre utaló jelek). A videóstreaming viszont bitangul tör előre az internetfogyasztásban, a Netflix és a Youtube már felverekedte magát a legnagyobb alkalmazások közé az amerikai adatforgalomból kihasított részesedés alapján (bal oldali grafikon), a teljes videóstreaming aránya az adatforgalomban pedig 27 százalékról 41 százalékra nőtt 2010 első kilenc (!) hónapjában. Nyilván a teljes adatforgalom is brutálisan nő, ami még lehengerlőbbé teszi a videóstreaming térnyerését.
Kommentár nélkül: hol van a kakaó az internetes piacon?