Dotkom

Tech szektor pénzügyi szemmel

Mi a célja a Google-nek a Motorolával?

2013. augusztus 04. 22:07 - Dr. Justice

A Motorola továbbra is a Google stratégiájának leghomályosabb pontja, a homályt pedig csak tovább mélyíti a héten bemutatott Moto X. Akármi is volt a szándék ezzel a furcsa termékkel, csak azt sikerült még egyértelműbbé tenni, hogy az okostelefon tömegtermék, prémiumgyártóként már nem is lehet odaférkőzni a tűzhöz.

MotoX-4.jpg
Forrás: AllThingsD

Nokia 3210-es előlap van?

A Motorola ráadásul meglehetősen sután is próbálkozik. Egyáltalán nem világos például, hogy amikor mindenki teljesen érthető módon a feltörekvő piacok felé nyomul, mi értelme van kizárólag Amerikában értékesíteni egy olcsó, a versenyből semmilyen kézzel fogható szempont szerint nem kiemelkedő készüléke, és az sem, hogy egy relatíve alacsony volumenben eladott 200 dolláros készülék hogyan fog a Motorola veszteségein változtatni. Végezetül az is furcsa, hogy a "csúcstelefon" még csak nem is a legfrissebb Android verziót kapta meg az elméletileg felette bábáskodó Google-től.

Mindennek tükrében nem meglepő, hogy a Moto X marketingjének egyik leglényegesebb eleme, hogy a különféle elő- és hátlapokból weben állíthatják össze és rendelhetik meg maguknak a vásárlók a saját "egyedi" telefonjukat. Az egyediség persze csak illúzió, és a Moto X éppen az okostelefon tömegtermékesedését húzza csak még egyértelműbben alá a "moduláris" termékstruktúra tovább építésével. (A fenti faborítás mindenképp frankó szerintem, de amúgy elég ingerszegénynek néz ki a Moto X.)

Ez nem jelenti, hogy a Moto X gagyi lenne, de a modularitás egyértelműen egy piac tömegesedésének szakaszában lép előtérbe, amikor az integrált fejlesztésének, például az okostelefon hardverjének és szoftverjének szoros optimalizációjával, és az elérhető szolgáltatások ehhez igazított kínálatával egyre kevesebb értelme van, csak az igények "túlszolgálásához" vezet. Az erőforrások, technológiák olcsók, és emiatt a modulokból épülő termék (külön szoftver, külön hardver, külön szolgáltatások) veszik át a piacot. (A színes hátlap ennek persze csak egy egyszerű konzumer leképeződése, de képzeljük csak el, hogy vajon létezhetett volna-e választható borítású iPhone.)

moto-x-2-hero.jpg
Forrás: The Verge

Viszi a pénzt, de minek?

Visszakanyarodva a Google terveihez, továbbra is kérdéses, hogy minek neki a Motorola. A felvásárláskor azt írtam, akár le is építhetné a készülékgyártást, és ebbe az irányba azóta történtek is lépések, bár ellenkező nyilatkozatot is hallhattunk. Egyfelől rengeteg embert küldenek el még mindig a Motorolától, másfelől pedig a 12,5 milliárd dolláros vételárból legalább 2,35 milliárd visszajött a Motorola Home értékesítésével. De ha ezt és a megszerzett szabadalmi portfólió értékét levonjuk, még mindig ott van nagyjából 4-5 milliárd dollárnyi érték, amit a Motorolának vissza kellene igazolnia, és egyelőre ennek semmi jele.

2013080280.jpg

A Google viszont nem is igazán akarja segíteni a folyamatban, aminek ékes jele, hogy nem kapta meg a 4.3-as Androidot a Moto X. De egy sokadik veszteséges androidos tömeggyártót miért tart még mindig a befektetők pénzén versenyben? Ez az a kérdés, amire idővel határozott választ kellene adnia.

6 komment
Címkék: google motorola
süti beállítások módosítása